Årstämma

Bostadsrättsföreningen har sitt fundament i lagen om ekonomisk förening och bostadsrättslagen samt stadgar för föreningen som baseras på nämnda lagar. En gång per år hålls en föreningsstämma som är öppen för alla medlemmar och där kan medlemmarna också lämna in motioner.

Det är bra om motionerna utformas på ett likartat sätt – det blir lättare att läsa dem och fatta beslut på stämman med anledning av dem. Ta endast upp ett ämne i varje motion – har du flera ämnen får du lämna in flera motioner.

Tala först om till vilket möte motionen är skriven( Motion till Brf Framtidens årsstämma 2XXX ) och skriv sedan…

· en rubrik som talar om vad motionen handlar om,

· förklara varför du skriver motionen och vad du vill att föreningen ska göra,

· skriv dina yrkanden, förslag till beslut, som tydliga att-satser,

· avsluta motionen med ort, datum, namnteckning och namnförtydligande

(signera med flera namn om du inte är ensam om motionen)

· försök att vara så var konkret som möjligt.

· lämna motionen till styrelsen.

En motion måste vara inlämnad senast den siste februari.

På stämman väljs bland annat en styrelse för föreningens förvaltning och en revisor för kontroll. Styrelsen för Brf Framtiden sammanträder 4 – 5 gånger per år för beslut i löpande ärenden.