Ordningsföreskrifter

Då samtliga bostadsrätter inom föreningen har upplåten mark, dvs det vi dagligdags betraktar som våra tomter, gäller följande skötselföreskrifter:

Skötselföreskrifter för mark upplåten med bostadsrätt i HSB Brf Kanalbrinken i Kristianstad

• Bostadsrättshavaren ska på egen bekostnad hålla marken i gott skick, i enlighet med bestämmelser i bostadsrättslagen och föreningens stadgar. Bostadsrättshavaren ska vid användning av marken tillse att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren ska även i övrigt iaktta allt som krävs för att upprätthålla sundhet, ordning och skick.
  • Bostadsrättshavaren ska vid nyttjandet av marken iaktta skälig hänsyn till omgivningen. Avseende delar som till någon del nyttjas gemensamt med annan bostadsrättshavare, såsom tomtavgränsande plank eller häck, ankommer det på bostadsrättshavarna att komma överens om utformning och fördela underhållet.
  • Bostadsrättshavaren har rätt att utföra planteringar och andra markytliga förändringar på mark upplåten med bostadsrätt. För väsentlig förändring såsom byggnation, inglasning, förankring av föremål i mark eller dylikt på marken ska bostadsrättshavaren ansöka om styrelsens tillstånd. Detsamma gäller installationer som angörs på föreningens byggnader, såsom paraboler, markiser, skyltar, lampor och liknande.
  • Bostadsrättshavaren får på eget ansvar och under iakttagande av allmänna hänsynsregler låta husdjur vistas på den mark som tillhör bostadsrätten.
  • Det är tillåtet att grilla på den markyta som tillhör bostadsrätten, under förutsättning att det inte medför störning för andra boende. Grillning på trädäck är inte tillåtet med annat än elektrisk grill eller gasolgrill. Vid grillning ska erforderliga försiktighetsåtgärder vidtas och behörigt avstånd hållas till byggnader och andra föremål.
  • Häck och buskar ska hållas växande inom eget markområde. Växtlighet får inte hänga ut på gata eller gångbana så att det hindrar eller påverkar framkomlighet och sikt för trafik eller gående. Bostadsrättshavaren ansvarar för att klippa och beskära häckar och buskar så att de förblir inom eget markområde.
  • Det är tillåtet att använda pool, studsmatta och lekredskap så länge som de allmänna regler följs som gäller för dessa. Ansvaret ligger helt hos den enskilde bostadrättshavaren.
  • Snöskottning och halkbekämpning på egna uppfarten eller egna gångar sköts av bostadsrättshavaren efter eget gottfinnande.