Om du får problem

Kapacitet/hastighet på bredband

Kolla hastighet genom att gå in på Bredbandskollen.se och klicka på Starta mätning. Kan man göra på alla apparater tv/dator/telefon som det går att googla med. Använder du telefonen för kontroll ska den ha ”Mobildata av” när man kör bredbandskoll. 

Försvinner Tv-bild eller datorn tappar kontakt med nätet? 

Sök först upp sidan Tele2 drift, Drift & Felsök – felsök själv och kontrollera driftinfo på nätet via en smart telefon. Telefonen måste ha inställningen ”Mobildata på”. Klicka på ”Se Driftstatus”. Ange adress. Finns det inrapporterat fel till Tele2 så anges felets art och när det beräknas vara åtgärdat.

Har du inte tillgång till dator/bredband så kan du ringa Tele2 Kundservice på tel 90222. När rösten frågar vad ärendet gäller så svarar man ”teknisk support bredband”. Är det då något fel i Tele2:s anläggning så anger de det samt en ungefärlig tid när felet kan vara avhjälpt. Den tiden brukar vara väl tilltagen så man kan gärna kolla tidigare om problemet är löst.

Saknas information om driftstörning? 

Kolla om ditt bredband/wifi fungerar som det ska. Använd en smart telefon och stäng av ”Mobildata”. Googla på Bredbandskollen.se. Klicka på ”Starta mätningen”. Med Tele2 gruppavtal bredband bör du få ca 70 Mbit/s nedladdning och knappt 10 Mbit/s uppladdning om bredbandet fungerar. Får du inget mätresultat eller värden på någon enstaka Mbit/s nedladdning är det fel på router eller bredbandet. I detta läge kan du kontakta granne. Har grannen inte heller bredband är det problem med nätet och inte din utrustning.

Trådlöst (wifi) fungerar ofta bra men anslutning via sladd ger säkrare anslutning och bättre kapacitet.

Tele2 kundservice har tel nr 90222.