Mäklare FAQ

Här kommer vi att löpande lägga upp vanliga frågor från mäklare med svar från föreningen

Vad ingår i avgiften?
Nyttjanderätt till lägenhet, värme, vatten, Tele2 kabelTV HDbas, Telenor 150/250Mbit bredband fiber, låsbart lägenhetsförråd, två gemensamma tvättstugor, cykelförråd, barnvagnsförråd, trädgårdsförråd, kvarterslokal som kan hyras för kalas eller övernattning

Finns det några obligatoriska tillägg till avgiften?
Ja, plats i parkeringshus

Vad kostar garageplats? Är det obligatoriskt med garage?
Plats i parkeringshus är obligatorisk och kostar 375 kr i månaden, läggs till lägenhetens ordinarie månadsavgift.

Laddstolpar för elbil?
Vi har ett begränsat antal platser i parkeringshus med laddstolpar för elbilar.

Finns det några beslutade avgiftshöjningar i dagsläget?
Nej

Vilket nämnvärt underhåll finns framöver, om något?
Vi ser över behovet av målning av staket, men där finns inte något beslut om åtgärd.

Har föreningen tillsyn innan ny medlem får flytta in och vem kontaktas i så fall för detta?
Nej

Vill ni att alla överlåtelsehandlingar/medlemsansökan sköts via HSB-Portalen?

Delat ägande hur ser ni på det?
Vid delat ägande, som t.ex. föräldrar + barn,  är alla solidariskt ansvariga för bostadsrätten

Uthyrning i andrahand, tillåter föreningen det?
Efter ansökan och prövning kan föreningen tillåta andrahandsuthyrning för begränsad period, typiskt 1 år, som sedan efter förnyad ansökan och prövning kan förlängas

Tillåter ni juridisk person som ägare?
Nej

Är markuteplatsen upplåten med bostadsrätt eller med nyttjanderätt? Vilka skötselföreskrifter föreligger? Är ytan formaliserad, dvs finns något avtal som reglerar antal kvadratmeter?
Uteplatsen är inte upplåten med bostadsrätt eller nyttjanderätt. Skötsel sker enligt våra Trivselregler så t.ex. sköts plattlagda delen av uteplatsen av den boende men staket och häckar som avgränsar uteplatserna sköts av föreningen. Ytan är inte formaliserad.

Lägenhetsförråd?
Till varje lägenhet hör låsbart förråd i källare

Gemensamma utrymmen?
Vi har två tvättsugor, en i källaren gård 1 och en i källaren gård 5. Sedan finns cykelförråd, barnvagnsförråd och trädgårdsförråd i alla 6 gårdars källare. Och kvartersgården vid torget kan hyras för kalas eller övernattning.

Årsredovisning?
Hämtas här

Föreningens stadgar?
Hämtas här