Om Föreningen

I centrala Trångsund finns BRF Fållan som består av 54 lägenheter. Här är det nära till natur, badsjöarna Drevviken och Magelungen, Trångsunds trevliga centrum och pendeltågsstationen finns inom gångavstånd. Med pendeltåget tar du dig smidigt till Stockholms central på cirka tjugo minuter och till Farsta Centrum på mindre än tio minuter. Välkommen till BRF Fållan!

ARKITEKTENS TANKAR

Tommy Lyberg är ansvarig arkitekt för Fållan och även för grannföreningen Hammartorp. När vi får tag i honom tar det inte många sekunder innan Tommy börjar berätta om vikten av att bevara så mycket som möjligt av det som redan finns. Han berättar ingående om hur gamla träd kommer att lämnas orörda och om nivåskill-nader som får fortsätta att utgöra skillnader, allt för att skapa en så lugn och harmonisk plats som möjligt.

Förutom det centrala läget, tror Tommy att den lugna innergården kommer göra Fållan till ett alldeles särskilt bra ställe att bo på. Sovrum och balkonger har placerats mot den skyddande gården som också kommer fungera som en naturlig mötesplats. ”Utvändigt jobbar vi med höjdvariationer och fyra traditionella putskulörer för att skapa en så varm känsla som möjligt.

Invändigt har vi fokuserat på de öppna ytorna mellan kök och vardagsrum”, förklarar Tommy. Eftersom lägenheternas storlek varierar så pass mycket i de båda föreningarna, är det bäddat för en intressant samling grannar. Här är chansen stor att både små familjer, ungdomar och äldre kommer att hitta hem.

KLASSISK OCH VACKER MARK

Från ovan ser man hur Trångsund omringas av två vackra sjöar, Drevviken och Magelungen. Det var här på en kulle vid Magelungen, i ett torp som kallades Fållan, som Bellman brukade inspireras på somrarna. Båda sjöarna erbjuder stränder och klippbad. På vintern, om vädret tillåter, går det även utmärkt att åka skridskor i vikarna.

NÄRA TILL ALLT

Fållans kanske största fördel är läget. Pendeltågsstationen ligger bara någon minuts promenad bort. Med pendeln tar du dig smidigt till Stockholms central på ca 20 minuter och till Farsta Centrum på mindre än tio minuter. Över gångbron, på andra sidan vägen, ligger Trångsunds trevliga lilla centrum med det mesta man kan behöva i serviceväg.