Viktig info kring införandet av Telia bredband och TV

21 december 2020 Styrelsen informerar inför den kollektiva anslutningen av Telia bredband och TV som driftsätts 11 januari 2021. Klicka för att läsa informationen....

Samtliga lägenheter komma att få en router och en TV-box. Dessa är föreningens egendom och tillhör respektive lägenhet och får inte avlägsnas vid avflyttning.
Distributionen kommer att påbörjas direkt efter nyår. Vi distribuerar produkterna direkt till er lägenhet enligt nedanstående schema. Ni meddelar respektive styrelsemedlem på telefon, SMS eller mail när ni kan ta emot produkterna.

Boende på Abraham Bäckgatan 12 kontaktar
Bengt-Olof Hedman, 070-533 70 64, bengt-olof.hedman@ifmetall.se

Boendre på Abraham Bäckgatan 14 kontaktar
Eyvind Jonsson, 073-500 14 30, eje.jonsson@telia.com

Boende på Abraham Bäckgatan 16 kontaktar
Daniel Steen, 070-533 99 64, danne.steen@gmail.com

Boende på Abraham Bäckgatan 13 A - B kontaktar
Pär Eismar, 070-650 75 85, per@eismar.se

Boende på Abraham Bäckgatan 13 C kontaktar
Berit Humla, 070-598 50 32, berithumla@hotmail.com

Boende på Abraham Bäckgatan 13 D kontaktar
Elisabet Goode, 070-301 07 40, elisabetgoude@gmail.com

Genomförandet

De boende som har Telia idag med samma tjänster som föreningen valt kollektiv, (Bredband 100/100, tv-paket lagom, bredbandstelefoni) behöver inte göra någon omläggning. De avslutas med automatik att faktureras individuellt på de tjänster som de nu kommer att få kollektivt. Det kan hända att man får fakturor för perioden som sträcker sig efter det datum då man ingått i det kollektiva avtalet beroende på sin fakturaperiod. Vi ber medlemmarna ändå att de skall betala de fakturor som skickas. Beloppet justeras på slutfakturan med en ev. återbetalning. Den gamla router skall returneras till Telia.

För de boende som har Telia med tjänster över de kollektiva tjänsterna ex. om en boende har tv-paket Stor eller högre hastighet ex 250 Mbit/s gäller ”uppköpspris” för dessa tjänster efter det att de kollektiva tjänsterna har kommit igång. Prisförändringen sker med automatik men samma gäller här som ovan vad det gäller faktureringen, det kan släpa något. De som har t.e.x. C More eller Viasat behåller detta om de inte kontaktar Telia för förändring. För frågor och funderingar är det kundtjänst som finns till för medlemmarna att svara på allt kring de individuella valen.

Uppköpspriserna på bredband är:
Bredband 250 Mbit: 99 kr/månad (Ordinarie pris är 499 kr/månad)
Bredband 500 Mbit: 199 kr/månad (Ordinarie pris är 699 kr/månad)
Bredband 1000 Mbit: 299 kr/månad (Ordinarie pris är 999 kr/månad)
Uppköpen faktureras inte till föreningen utan skickas till berörd medlem.

De boende som inte har Telia idag eller saknar några av de kollektiva tjänsterna ska kontakta kundtjänst Tel: 020-202070 alternativt gå in på www.telia.se/aktivera eller besöka en Telia butik för att aktivera sina tjänster. Detta i samband med att de kollektiva avtalet börjar gälla.

Kostnadsfri installationshjälp kan beställas på tel. 020-202070.

För de boende som har larm/trygghetslarm rekommenderas att de tar kontakt med sin larmoperatör innan man beställer flytt av sin fasta telefoni till bredbandstelefoni. Detta för att säkerhetsställa att tjänsterna fungerar tillsammans. De flesta larmleverantörer har ny teknik som gör att man kan ha larm och bredbandstelefoni kombinerat. Vill man kan man välja att ha kvar sitt abonnemang för Telia Bas men då betalar man fortfarande den fasta månadsavgiften för detta.

För de boende som idag har telefoni via telefonjacket alternativt hos en annan operatör och önskar lägga om den till bredbandstelefoni ska kontakta Telias Kundtjänst. Telias Kundtjänst kommer hjälpa till med att lägga om telefonin till bredbandstelefoni.

OBS!
Uppsägningstiden för Söderhamn Nära bredband är 1 månad.

Ekonomi
Månadsavgiften för perioden jan – mars innehåller TV-avgiften från Söderhamn Nära (92 kr./mån.) Den avgiften kommer därefter att ersättas av Telias avgift (219 kr./mån,) som då även omfattar kostnaden för bredbandet.

Styrelsen