Viktig info vid kollektiv anslutning till Telia fiber

23 september 2020 Här följer viktig information för dig som redan är kund hos Telia i och med att föreningens medlemmar kommer att anslutas kollektivt.

Dom boende som har Telia idag med samma tjänster som föreningen väljer kollektivt (100/100, tv-paket lagom, bredbandstelefoni) behöver inte göra någon omläggning. Dom slutas med automatik att faktureras individuellt på dom tjänster som dom nu kommer att få kollektivt. Det kan hända att man får fakturor för perioden som sträcker sig efter det datum då man ingått i det kollektiva avtalet beroende på sin fakturaperiod. Vi ber medlemmarna ändå att dom ska betala de fakturor som skickas ut, för beloppet justeras på slutfakturan med en ev. återbetalning.

För dom boende som har Telia med tjänster över dom kollektiva tjänsterna, tex. om en boende har tv-paket Stor eller högre hastighet tex 250 Mbit/s, gäller ”uppköpspris” för dessa tjänster efter det att dom kollektiva tjänsterna har kommit igång. Prisförändringen sker med automatik men samma gäller här som ovan vad det gäller faktureringen, det kan släpa något. Dom som har tex. C More eller Viasat behåller detta om dom inte kontaktar Telia för förändring. För frågor och funderingar är det kundtjänst som finns till för medlemmarna att svara på allt kring de individuella valen.

Uppköpspriserna på bredband är:
Bredband 250 Mbit: 99 kr/månad (Ordinarie pris är 499 kr/månad)
Bredband 500 Mbit: 199 kr/månad (Ordinarie pris är 699 kr/månad)
Bredband 1000 Mbit: 299 kr/månad (Ordinarie pris är 999 kr/månad)
Uppköpen faktureras inte till föreningen utan skickas till berörd medlem.

För dom boende som har larm/trygghetslarm rekommenderas att dom tar kontakt med sin larmoperatör innan man beställer flytt av sin fasta telefoni till bredbandstelefoni. Detta för att säkerhetsställa att tjänsterna fungerar tillsammans. Dom flesta larmleverantörer har ny teknik som gör att man kan ha larm och bredbandstelefoni kombinerat. Vill man kan man välja att ha kvar sitt abonnemang för Telia Bas, men då betalar man fortfarande den fasta månadsavgiften för detta.

För dom boende som idag har telefoni via telefonjacket alternativt hos en annan operatör och önskar lägga om den till bredbandstelefoni ska kontakta Telias Kundtjänst. Telias Kundtjänst kommer hjälpa till med att lägga om telefonin till bredbandstelefoni.