Överlåtelse av lgh

För lägenhetsöverlåtelse gäller att en anmälan görs till styrelsen, genom vicevärden, för godkännande, innan lägenheten säljes. Om du tänker överlåta eller sälja lägenheten så finns det ett antal saker som Du måste beakta:

• Du ska upplysa köparen om eventuella dolda fel i lägenheten. Du bör även upplysa om eventuella övriga fel och brister i lägenheten. Om styrelsen i Pernau planerar reparationer/ombyggnader som kan ha betydande inverkan på månadsavgiften ska Du informera om det. Köparen har skyldighet att undersöka lägenhetens skick.

• Kontakta vicevärden i god tid (minst 3 veckor) före beräknad tidpunkt för försäljningen.

• Säljer Du privat, utan att anlita mäklare, finns överlåtelseavtal framtagna av HSB att tillgå (kan hämtas på vecevärdskontoret). Fyra exemplar ska fyllas i och undertecknas av både säljare och dess maka/make eller av samtliga sammanboende och köpare. Datum för köp och tillträde bör alltid vara vid ett månadsskifte. De ifyllda avtalen lämnas sedan till vicevärden.

• Genom att skriva under överlåtelseavtalen beviljar vicevärden den nya ägaren/de nya ägarna medlemskap i Pernau.

• Bostadsrättsföreningen gör en lägenhetstillsyn, där säljare och köpare bör närvara. Vid tillsynen kontrolleras de saker som ligger inom föreningens ansvarsområde.
Observera att lägenheten säljs i befintligt skick! Bostadsrättsföreningen har rättighet att anmärka på underhåll av våtrum och diskmaskins- och elinstallationer som kan vara till skada för fastigheten.

• Om bostadsrätten är belånad, ska lånet vara löst en vecka innan överlåtelsen på HSB-kontoret avslutas. Bankan eller säljaren skickar bekräftelse till HSB att detta skett.

• Om det finns flera köpare till en lägenhet, ska de ha bestämt sig hur de ska äga lägenheten innan den slutgilitga överlåtelsen sker. De/den som bor i lägenheten, ska också äga den. Styrelsen godkänner inte att personer som inte bor i Pernau står som ägare till, helt eller delvis, en lägenhet i föreningen.

• Om köparen/köparna inte är medlemmar i HSB Gävleborg, så ska de betala en andelsavgift om 500 kr(2006). Avgiften faktureras. Andelsavgiften återbetalas vid utträde ur HSB.

• Överlåtelseavgift, 1000 kr (2006), betalas av köparen. Avgiften faktureras.

• Tag med kvitto på senast inbetalningen av månadsavgiften.