Medlem = fastighetsägare

Någon sa en gång "att HSB betalar". Inget kan vara mer fel. Du och jag som medlemmar betalar dock HSB för att hjälpa vår förening med förvaltning. Det är du och jag tillsammans med våra grannar som äger varenda tegelsten i våra två hus. Det är vi som betalar om något går sönder. Vart kommer pengarna ifrån? Varenda krona vår förening har kommer från din och min månatliga avgift. Eller "hyra" som vissa kallar det.

Alla medlemmar i föreningen är delägare i fastigheten, vilket innebär att du har ett ansvar för fastighetens skötsel precis som din granne. Skador och åverkan leder till ökade kostnader och höjda månadsavgifter.

Enkelt uttryckt kan du tänka dig att vår förening är två stora villor, med totalt 175 "rum" som du och dina grannar äger tillsammans. Vi tillsammans betalar allt. Den enda inkomsten vi har är den månatliga avgiften som vi alla pyttsar in varje månad. Totalt ca 9 miljoner per år kommer in till föreningen.

Det finns inget som heter "HSB betalar" vilket någon trodde. VI betalar däremot HSB för att hjälpa till att fixa avtal, tillhandahålla en kundservice, hålla med vaktmästare och förvaltning. Dessutom medlemsavgift för att få använda HSB logotyp, använda deras jurister och en del andra förmåner.

Totalt betalar vår förening ca 4,5 miljoner i bara fasta avgifter per år till HSB, elektricitet, vatten, sophämtning, snöröjning osv. Sen tillkommer avbetalningar på lån, upprustning, reparation av trasig tvättmaskin, målning osv osv. Alltså, precis som i en villa. Går tvättmaskinen sönder är det bara att köpa en ny, för våra egna pengar - som kommer från din månatligaavgift. Vi får inget gratis bara för att vi är en förening eller att vi just nu är medlemmar i HSB. 

Vi sparar alltså pengar på att måna om våra fastigheter och inventarier. När du upptäcker fel och brister i fastigheten gör du en felanmälan till HSB vilket är en tjänst vi köper av dem. Hur du felanmäler hittar du på kontaktsidan. HSB har jour för akuta ärenden dygnet runt.

Det går också att göra felanmälan via HSB Södra Norrlands webbsida, www.hsb.se/sodra-norrland/felanmalan Vid normal felanmälan kan återkopplingstiden uppgå till fem arbetsdagar. Om du har angivit att HSB får använda huvudnyckel i samband med åtgärden i din bostad, måste du skriva ditt medlemsnummer under Övrig information i felanmälanformuläret. Medlemsnumret finner du om du loggar in på HSB Portalen, www.hsbportalen.se. Användarnamnet på HSB Portalen är ditt personnummer men enklast är idag att använda bankid.

Som medlem har du rösträtt vid årsstämman. Stämman infaller under våren, vanligtvis i Maj. Till stämman kan du lämna motioner (förslag som berör alla boenden). På årsstämman väljs även styrelsens medlemmar för kommande år. Gör din röst hörd, besök årsstämman! Du som medlem är när som helst under året mycket välkommen att lämna skrivelser och idéförslag till styrelsen. Om du har frågor och funderingar för vilka du inte kan hitta svaret på, så vänligen vänd dig i första hand till HSB. Det kan gälla t ex specifika frågor om eventuella förändringar i din lägenhet, möjlighet att hyra parkeringsplats eller att som nyinflyttad få tillgång till inloggningar till Internet eller att koppla rätt telefonnummer till porttelefonen. Det finns också ett telefonnummer till styrelsen på kontaktsidan.