Felanmälan och ansvar

19 december 2011

För skötseln av våra fastigheter, såväl mark som byggnader, har vi för närvarande ett avtal med HSB. Om fel uppstår med något som föreningen har ansvaret för - se sidan om Felanmälan/Ansvarsfördelning i navigeringen till vänster - ska du kontakta HSB:s felanmälan 026-65 70 50. Vad lagen och våra stadgar säger om gränsdragningen redovisas i ett särskilt dokument. Läs gärna det noggrant.

Det kan förstås ändå vara svårt ibland i det enskilda fallet att veta exakt var gränsen går mellan föreningens och den enskilde medlemmens ansvar. Om situationen är akut med fara för liv eller egendom, typ brand eller vattenskador, ring 112 och strunta i formaliteterna. Men i andra fall måste du tänka efter: Är detta mitt ansvar som lägenhetsinnehavare eller är detta något som mina grannar ska bekosta? Vilket omvänt betyder att du själv ska vara med att bekosta samma fel om om det händer hos någon annan medlem.

Den gränsdragningen är inte så lätt och vi har haft en hel del frågor kring detta. Vi har noterat reparationer som föreningen inte borde ha bekostat. Och vi har sett reparationer som borde ha bekostats kollektivt men som har betalats av den enskilde medlemmen. I flera fall har detta rättats till i efterhand, men många har uppfattat det som störande när en felanmälan till HSB har bemötts med beskedet att "detta måste du klara ut med någon i styrelsen". Samtidigt som en enskild styrelseledamot inte har någon formell rätt att tycka vare sig bu eller bä om en viss situation. Dvs närmast ett s.k. moment 22.

Hur gör vi då? Frågan har varit uppe på flera styrelsemöten och nu senast, den 12 december, beslutade styrelsen att t.v. försöka med följande upplägg, vilket kräver att HSB är med på noterna. Om inte får vi tänka om när det gäller vår upphandling.

- Felanmälningar som rör vatten, avlopp, värme och el utanför lägenheterna har ett generellt godkännande av styrelsen.

- För värme görs tillägget att även radiatorerna i lägenheterna ingår – dock inte luftning.

- Övriga reparationer utanför lägenheterna kräver kontakt med någon i styrelsen.

- Övriga reparationer inom lägenheterna svarar respektive lägenhetsinnehavare helt och hållet för.

Om inte heller detta fungerar fullt ut får vi ta nya tag. Hör gärna av er med synpunkter.

/styrelsen