FAQ

    Vanliga Frågor och Svar för Boende i HSB Brf Annexet

    Allmän Information & Kontakt

    Hur får jag information från föreningen?

    Föreningen kommunicerar via flera kanaler:

    ·         Hemsidan: https://www.brfannexet.se/

    ·         Facebook-grupp: https://www.facebook.com/groups/brfannexet

    ·         Nyhetsbrev: AnnexPress. Se hemsidan:
    ” Boendeinformation> Annexpress nyhetsbrev”

    ·         Anslagstavlor: Vid varje port.

    ·         HSB-portalen ("Mitt HSB"): https://mitthsb.hsb.se/

    Var hittar jag föreningens stadgar?

    På hemsidan under fliken "OM> Stadgar".

    Var hittar jag den digitala boendepärmen?

    Den generella brf boendepärmen kan laddas från hemsidan.
    ”Boendeinformation>Boendepärmen”

    Var hittar jag blanketter (t.ex. för renovering, andrahandsuthyrning)?

    På föreningens hemsida under
     "Boendeinformation> Boendepärmen 2025 > Blanketter för utskrift”.

    Var hittar jag specifik information för nya boende?

    På föreningens hemsida under "Boendeinformation> Nyinflyttad?".

    Hur kontaktar jag styrelsen?

    ·         E-post: styrelse@brfannexet.se.

    ·         Brevlåda: Fysisk brevlåda finns i dörren till gemensamhetslokalen på parksidan, vid port 4-6.

    OBS: Använd ej ärendehanteringssystem via mittHSB-portalen.

    Felanmälan & Akuta Ärenden

    Vem kontaktar jag vid tekniska problem i fastigheten (ej akut)?

    Cura Center AB. Se KONTAKT på hemsidan.

    Vem kontaktar jag vid problem med hissen?

    Hissgruppen. Se hemsidan ”Boendeinformation> Hissar”

    Vem kontaktar jag vid akuta störningar eller akuta ärenden utanför kontorstid?

    Securitas Trygghetsjour. Akuta ärenden kan vara t.ex. allvarliga pågående störningar, inbrott, brand, omfattande vattenläckor. Tänk på att jourutryckning för icke-akuta ärenden kan medföra en kostnad för den som anmäler.

    Vad gör jag om jag fastnar i hissen?

    Tryck på nödsignalknappen (ofta en klocksymbol) och håll den intryckt i minst 15 sekunder för att larma.

    Vem kontaktar jag vid felparkerade bilar?

    Parkman: 08 – 734 90 00, eller via e-post (se hemsidan).

    Vem kontaktar jag vid problem med skadedjur (t.ex. möss, kackerlackor)?

    Rentokil (Nomor). Se hemsidan ”Boendeinformation> Skadedjur”

    Vem kontaktar jag vid problem med bredband?

    Bahnhof. Se hemsidan ”Boendeinformation> Bredband och TV”

    Vem kontaktar jag vid problem med kabel-TV?

    Tele2. Se hemsidan ”Boendeinformation> Bredband och TV”

    Ordningsregler & Trivsel

    Vilka tider ska det vara tyst i fastigheten?

    Mellan kl. 22:00 och 07:00 ska största möjliga hänsyn visas och ljudnivån hållas låg. Visa dock alltid hänsyn till dina grannar oavsett tid på dygnet.

    Vilka tider får man borra eller utföra andra störande arbeten?

    ·         Måndag – fredag: kl. 08.00 – 19.00

    ·         Lördag – söndag: kl. 09.00 – 17.00

    Informera gärna dina grannar i förväg vid mer omfattande arbeten.

    Får man röka i fastigheten?

    Nej, rökförbud råder i alla gemensamma utrymmen inomhus (hissar, trapphus etc.) samt vid portarna. Visa stor hänsyn om du röker på egen balkong.

    Vad gäller för korridorer och trapphus?

    De ska hållas helt fria från personliga tillhörigheter av brandsäkerhets- och framkomlighetsskäl. Detta inkluderar dörrmattor utanför dörren, barnvagnar, cyklar, skor, sopor etc.

    Får jag ställa saker i källargångarna?

    Nej, gångarna ska hållas fria av brandsäkerhetsskäl. Förvara saker i ditt eget förråd.

    Var får man skaka/piska mattor?

    På piskställningen som finns på baksidan mellan Biblioteksgången 2 och 4. Inte från balkonger eller fönster.

    Vad gäller för toaletterna?

    Endast vanligt toalettpapper får spolas ner i toaletten. Inget annat (t.ex. våtservetter, tops, bindor, hushållspapper, matrester, kattsand) då det kan orsaka stopp i avloppet.

    Får man beträda taket?

    Nej, det är absolut förbjudet att beträda fastighetens tak.

    Vad gör jag om jag störs av mina grannar?

    1.      Prata först direkt med grannen på ett vänligt sätt. Ofta är personen inte medveten om att de stör.

    2.      Om störningarna fortsätter, dokumentera noggrant (datum, tid, typ av störning, hur länge det pågår).

    3.      Lämna dokumentationen till styrelsen för vidare hantering.

    4.      Vid akuta, pågående och allvarliga störningar (speciellt nattetid), kontakta Securitas Trygghetsjour (se kontaktuppgifter på hemsidan).

    Renovering & Ansvar

    Vem ansvarar för vad i min lägenhet?

    Generellt ansvarar du som bostadsrättshavare för lägenhetens insida (ytskikt, inredning, vitvaror etc.) och föreningen för fastighetens utsida och gemensamma system (stammar, fasad, tak etc.). För exakt och detaljerad information om ansvarsfördelningen, se föreningens stadgar och specifik information på hemsidan.

    Måste jag ha hemförsäkring?

    Ja, alla boende måste ha en giltig hemförsäkring. Föreningen har ett gemensamt bostadsrättstillägg, men du behöver fortfarande en egen grund-hemförsäkring.

    Får jag renovera min lägenhet?

    Ja, men för väsentliga förändringar krävs styrelsens skriftliga godkännande innan arbetet påbörjas. Detta gäller särskilt vid ändring av planlösning, ingrepp i VVS, el eller ventilation. Följ föreningens riktlinjer som finns under "Underhåll och säkerhet" på hemsidan och anlita alltid behöriga hantverkare för el- och VVS-arbeten. Respektera tiderna för störande arbeten (se ovan).

    Vad gäller för fönster?

    Information om fönster (t.ex. underhållsansvar, om persienner får monteras) finns under "Boendeinformation" på webbsidan. Generellt ansvarar föreningen för utsidan och karm, medan bostadsrättshavaren ansvarar för insidan och glas.

    Balkonger

    Får jag grilla på balkongen?

    Nej, grillning är inte tillåtet på balkongerna, oavsett typ av grill (kol, gasol eller el).

    Får jag göra infästningar (borra hål) i balkongen?

    Nej, inga infästningar får göras i balkongens bärande konstruktion (golv, tak, väggar, räcke).

    Får jag glasa in min balkong?

    Ja, det är ofta möjligt men kräver bygglov och ett avtal med föreningen innan inglasning sker. Kontakta styrelsen för information om process och godkända leverantörer/utseende.

    Gemensamma Utrymmen

    Hur fungerar passersystemet (Aptus)?

    Fastigheten använder Aptus passersystem med nyckelbrickor (taggar). Information om systemet, beställning av extra taggar etc. finns på hemsidan under
     "Boendeinformation> Passerbrickor & bokning ".

    Finns det en föreningslokal att boka?

    Ja. Den bokas via AptusPortal: https://brfannexet.aptustotal.se/aptusportal/
    ”Logga in > Bokning > Lokal”.

    Finns det extra förråd att hyra?

    Ja via HSB: https://mitthsb.hsb.se

    Hur fungerar tvättstugan?

    Det finns fem välutrustade tvättstugor i fastigheten. Både för normaltvätt och för grovtvätt. Alla tvättstugor finns samlade i källarplanet vid Biblioteksgången 6.

    Bokning görs med hjälp av det digitala bokningssystemet Aptusportalen, som du antingen kommer åt i korridoren utanför tvättstugorna med passerbricka eller via webbbaserad bokning https://brfannexet.aptustotal.se/aptusportal/
    ”Logga in> Bokning > Tvätt”.

    Finns det cykelförråd? Var ställer jag min cykel?

    Ja, det finns cykelrum vid entréerna och i källargången. Cyklar kan även ställas i cykelställen utanför entréerna. Ställ inte cyklar i trapphus eller korridorer.

    Finns det laddplatser för elbil?

    Ja. Se hemsidan ”Boendeinformation> Elbil laddboxar”.

    Avfall & Återvinning

    Var slänger jag hushållssopor och matavfall?

    Hushållssopor slängs i behållare på parksidan. Matavfall sorteras separat i bruna papperspåsar och slängs i de avsedda kärlen för matavfall.

    Var hämtar jag nya bruna påsar för matavfall?

    Nya påsar finns att hämta mitt emot grovtvättstugan i källarplanet.

    Hur fungerar övrig sophantering och återvinning?

    Föreningens miljörum finns mellan port 2 och port 4 mot parksidan, även där använder du din nyckelbricka för att komma in.
    Se hemsidan om återvinning: ”Boendeinformation> Sophantering”

    Parkering & Garage

    Finns det garageplatser att hyra?

    Ja, information om tillgänglighet, kösystem och kostnad hanteras av HSB. Besök HSB-portalen ("Mitt HSB"): https://mitthsb.hsb.se/

    Hur kommer jag in i garaget?

    Med samma nyckelbricka (Aptus-bricka) som till fastighetens övriga dörrar.

    Övrigt

    Vem ansvarar för säkerheten i fastigheten?

    Securitas är anlitat som säkerhetsbolag (t.ex. för Trygghetsjouren). Alla boende har dock ett gemensamt ansvar att se till att dörrar (port, källare, garage) går i lås och att obehöriga inte släpps in.

    Vad gäller vid in- och utflyttning?

    Särskilda rutiner och saker att tänka på (t.ex. bokning av hiss, städning, överlämning av nycklar/taggar) finns under hemsidan:  ”Boendeinformation>In och utflytt”.

    Var finns mitt förråd?

    Varje lägenhet har ett tillhörande förråd som är märkt med lägenhetens nummer (det tresiffriga eller fyrsiffriga interna numret, inte Lantmäteriets nummer).