Grundläggande information om HSB Brf Bällstaån i Sundbyberg.

För ytterligare information är du välkommen att kontakta styrelsen@brfballstaan.se.

Föreningen

Bostadsrättsföreningen bildades och registrerades hos Bolagsverket den 7 mars 2014 och färdigställdes för inflytt under 2017.

Föreningen är en s.k. äkta bostadsrättsförening. Föreningen är bildad för att äga och förvalta fastighet i Sundbybergs kommun.

Bostadsrättsföreningen är ägare till fastigheten Elverket 9 i Sundbybergs kommun (som tidigare var Elverket 5 och 6). Tomten är friköpt och är 2 540 kvm till ytan.

Bostadsrättsföreningen består av 111 lägenheter i två byggnader med åtta våningar plus en källarvåning med lokaler och förråd. Lägenheternas storlek varierar från ettor till fyror och alla lägenheter har balkong.

På vår hemsida finns mer att läsa om Brf Bällstaån: https://www.hsb.se/stockholm/brf/ballstaan

Förvaltare

HSB Stockholm

Vad exakt ingår i månadsavgiften?

I månadsavgiften ingår värme, VA (varmvattenförbrukning debiteras separat), förråd, sophantering och fastighetsskötsel.

På månadsavin tillkommer gruppanslutet bredband med TV och IP-telefoni (för närvarande 194 kr/mån), och individuell förbrukning av varmvatten och el (gemensamt elavtal).

Avgift per kvm/år: 701 kr (gäller fr o m 2023-01-01).

Internet / TV / Telefon

Tele2 (fd. Comhem) levererar bredband, IP-telefoni och TV där föreningen har tecknat ett gruppavtal.
Avgiften debiteras via månadsavin. Egna tillval av hastighet, TV-kanaler och -paket kan göras och betalas då tillsammans med samtalskostnader för bredbandstelefoni mot en separat faktura från leverantören.

Lägenhetsförråd

Till varje lägenhet upplåts ett förråd. Dessa finns i källarplan eller i gatuplan.

Gemensamma utrymmen

2 st Miljörum för källsortering. 2 st Barnvagnsrum. 1 st Tvättstuga. 1 st Cykelrum, samt extra utrymme i garageplanet för cyklar.

Cykelparkering finns både utomhus och inomhus: på gården mellan de två husen, i särskilt utrymme i garaget på plan -1 och i cykelrum på gatuplan.

Tvättstuga

Tvättstugan har torkskåp och mangel och bokas antingen via app i din smartphone, via hemsidan eller i digital bokningstavla i entréerna.

Sopsug

Sopsuganläggningen för matavfall och hushållssopor ingår i Bällstavikens Samfällighetsförening.

Porttelefon

Saknas, kod eller boendetagg behövs för inpassering.

Garage

Garaget ligger under våra hus, och hissen i samtliga trapphus går även till garageplan. Parkeringsplatsavgift 1 200 kr/mån. Föreningen har 60 platser, varav 22 försedda med laddbox med ett tillägg på 150-200 kr/mån plus elförbrukning. Förberett för ytterligare laddboxar. Kölista administreras av styrelsen.

Garaget ingår i en samfällighetsförening, Bällstavikens SFF, där Brf Bällstaån innehar hälften av garageplatserna.

Föreningslokaler

1 st Föreningslokal för max 28 personer, bokningsbar mot avgift.

1 st Bastu, relaxrum, dusch och wc, bokningsbar utan avgift.

4 lokaler uthyres till företagsgäster.

Föreningen har 111 st lägenheter

1 rok - 42 st
2 rok - 17 st
3 rok - 22 st
4 rok - 30 st

Försäkringar

Fastigheten är försäkrad till fullvärde men ni som lägenhetsinnehavare behöver teckna en vanlig hemförsäkring. Bostadsrättstillägget ingår i fastighetsförsäkringen och behöver således inte tecknas.

Gatuadresser: Hamngatan 11A, 11B, 13A, 13B
Postnummer: 172 66

Fastighetsareal: 2 539 kvm.
Fastigheten innehas med äganderätt.

Bostadsarea: 7 295 kvm (baseras på ritning).
Lokaler: 262 kvm.

Antal byggnader: 2 st 8-våningshus i suterräng.
Utformning byggnadstyp: Skivhus
Byggnadsår: 2017

Överlåtelse och avgift

Överlåtelsehandling (köpeavtal) skickas till:

HSB Stockholm Servicecenter
112 84 Stockholm

för vidarebefordran till styrelsen för godkännande. För att HSB ska behandla medlemskapsansökan krävs att köparen blir medlem i HSB och har betalat medlemsavgiften till HSB.

Vid överlåtelse tar föreningen ut en överlåtelseavgift på 3,5% av prisbasbeloppet. Avgiften faktureras säljaren av lägenheten.

Pantförskrivning och avgift

Panthandlingen från banken skickas till:

HSB Stockholm Servicecenter
112 84 Stockholm

Föreningen tar ut en pantsättningsavgift med 1,5% av prisbasbeloppet. Avgiften läggs på avin för nästkommande kvartal.

Tillstånd balkonginglasning

Sundbybergs stad har tidigare beviljat bostadsrättsföreningen tillstånd för inglasning av balkonger på plan 0-6. Då de tillstånden nu löpt ut krävs nytt tillstånd för att utföra ny inglasning. Det hjälper ofta inglasningsfirman till med. Krav på utformningen finns.

Besiktningar

Tvåårsbesiktning hösten/vintern 2019/2020, Femårsbesiktning oktober 2022.

Renoveringar

Fastigheten uppfördes 2017 och det föreligger inga renoveringsbehov för nävarande. Underhållsplan finns för kommande behov med regelbunden översyn.

Dokument

Årsredovisning och ekonomisk plan: se Om Brf Bällstaån -> Ekonomi