På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen - till exempel lokalt innehåll - ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka på acceptera kan ditt regionala val sparas till nästa besök.         Om cookies

Vår webbplats hsb.se innehåller cookies. Cookies eller kakor är ett litet fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en sajt. Den består av en liten textfil, som lagras i din dator/webbläsare och används normalt för att förbättra användarupplevelsen för dig som besökare, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till vissa funktioner anpassade efter dina tidigare val.

Så säger lagen
Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

  • att webbplatsen innehåller cookies
  • vad cookies används till


Besökaren ska också samtycka till att cookies används.

Cookies på hsb.se
Cookies på hsb.se används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare. Cookies gör så att vi kan anpassa webbplatsen efter dina val.

Det finns två kategorier av cookies, beständig (permanent) cookie och tillfällig (session) cookie.

  • Beständig – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den. Används till exempel för inställningar som du fyllt i på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse.
  • Tillfällig  Lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du besöker en webbsida. Försvinner när du stänger din webbläsare.


Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen.

Att undvika cookies
Du kan ställa in din webbläsare, så att du kan surfa anonymt och inte lämna några spår efter dig. Inställningarna skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. I webbläsaren kan du också radera tidigare lagrade cookies. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.

Om du väljer att inte acceptera cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.

Stäng
  • mainimage
    Kontakta oss
    010-442 11 00

Kund- och Medlemsservice

Ring oss på 010-442 11 00
Öppettider: Mån-ons & fre 08.00-16.30.
Tors: 08.00-18.00.

Felanmälan

Ring oss på 010-442 11 00
Öppettider: Mån-ons & fre 08.00-16.30.
Tors: 08.00-18.00.

Förvaltningstjänster

Enskilda tjänster eller en helhetslösning? Vi ger er ett kostnadsfritt förslag som passar just er bostadsrättsförening!

Vem ska jag kontakta?

En felanmälan gör du när något är trasigt och behöver lagas av till exempel en fastighetsskötare. Kontakta oss på telefon eller mejl för frågor om till exempel medlemskap, avier eller parkeringsplats. Ring växeln på 010-442 10 00 om du vill bli kopplad till en specifik person eller avdelning på HSB Stockholm.

Vanliga frågor kring medlemskapet

Om du vill bli en av våra 550 000 medlemmar, eller om du vill söka medlemskap för din bostadsrättsförening, har du hittat rätt. Allt om vårt medlemskap och de många möjligheterna har vi samlat här. Om du vill bli medlem så kan du ansöka här.

Varför har jag inte fått en avi/faktura på den årliga medlemsavgiften?

Det kan det bero på flera saker:

  • Du bor i en bostadsrättsförening som betalar din årliga medlemsavgift. 
  • Du får då ett brev i januari och på avins inbetalningskort står texten ’makulerad’.
  • Vi behöver uppdatera din adress i vårt medlemsregister.
  • För att vi ska kunna ge dig bästa möjliga service behöver vi få veta om du byter din folkbokföringsadress. Det kan anmälas till oss via mejl eller telefon och vi ändrar adress förutsatt att din folkbokföringsadress är uppdaterad hos Skatteverket.
  • Du är undermedlem och ingår i samma årliga avgift som familjemedlem folkbokförd på samma adress. För att spara på miljön sänder vi endast avin i huvudmedlemmens namn.
  • Du har anmält e-faktura. Du får då fakturan digitalt via din internetbank.

Varför har både jag och min sambo har fått varsin avi/faktura?

Troligtvis har ni båda ett varsitt medlemskap. Vi erbjuder våra medlemmar, folkbokförda på samma adress, möjligheten att ingå ett familjemedlemskap i vårt medlemsregister. Det innebär att en av medlemmarna kallas för huvudmedlem och övriga kallas för undermedlem. Huvudmedlemmen är den som erhåller avi på den årliga medlemsavgiften.

Ett familjemedlemskap gäller från det datum det anmäls. För att ingå ett familjemedlemskap behöver ni anmäla detta till oss innan fakturans förfallodatum 31 januari 2018.

Varför har jag fått en avi/faktura fastän jag gått ur HSB?

Du kan då bortse från avin då den är makulerad i vårt medlemsregister. 
Att du erhållit en avi beror på att medlemsaviseringen skickades för tryck i början av januari och om du då fanns som medlem vid den perioden fanns din avi/faktura med.

Varför har jag inte fått ett årsmärke?

Från och med 2018 har vi övergått till ett digitalt medlemsbevis som du hittar genom att logga in i Mitt HSB. Du loggar in genom att besöka www.hsb.se/stockholm, där klickar du på Mina sidor och sedan på Medlemsbevis. Genom att klicka på medlemsbeviset öppnas det i helskärm och kan på så vis lätt visas upp via en smartphone. Det går även att skriva ut en papperskopia av medlemsbeviset. Om du saknar en smartphone och utskriftsmöjligheter hjälper vi på Kund- och medlemsservice gärna till med en utskrift av ditt medlemsbevis. Kontakta oss via lformuläret nedan eller på telefon: 010-442 11 00.

Jag har fått en avi/faktura med beloppet noll (0) kronor eller en mindre summa än vad jag brukar betala, varför ska jag inte betala full avgift i år?

I de fall det finns ett överskott som täcker hela eller delar av medlemsavgiften dras överskottet av per automatik. På ditt inbetalningskort specificeras vilken summa som var överskottet.

Jag har fått en högre medlemsavgift än vad jag brukar, varför ska jag betala mer?

I de fall det finns en skuld på hela eller delar av tidigare års medlemsavgift slås den ihop med årets medlemsavgift på inbetalningskortet. På ditt inbetalningskort specificeras också tidigare års skulder.

Avsluta medlemskap

Om du inte längre vill vara medlem i HSB Stockholm behöver du meddela oss detta skriftligen via mejl eller brev. Tänk på att om du är bosparare och avslutar ditt medlemskap förlorar du samtliga bosparpoäng som kan ge dig förtur till HSBs nyproducerade bostäder och hyresrätter.

Vissa bostadsrättsföreningar kräver också medlemskap i HSB Stockholm för bostadsrättsinnehavarna. Vilka regler som gäller i den bostadsrättsförening du bor i framgår av föreningens stadgar.

Medlemskapet avslutas inte automatiskt vid försäljning av lägenhet.

Eventuell återbetalning av medlemsandel

Som medlem i HSB Stockholm har du betalat en andel på 500 kr vilken återbetalas vid utträde. Eventuella skulder i form av obetalda medlemsavgifter dras från andelen innan utbetalning.

HSB Stockholm använder sig av Swedbanks utbetalningsservice. Genom att anmäla ditt konto till kontoregistret kan utbetalningen placeras till bankkontot oavsett vilken bank du har. Det enda som krävs är att du är kontohavare. Tänk på att anmäla ditt konto när du meddelar HSB Stockholm om att du önskar avsluta ditt medlemskap.

Skänka medlemsandel till We Effect vid avslut av medlemskap

När du stödjer We Effects arbete så bidrar du till att förändra människors liv. Genom nya kunskaper kan de ta klivet ur fattigdom för gott. På deras vägnar tackar vi för ditt bidrag. Vi utbetalar resterande andel som en gåva i ditt namn. Du behöver skriva eller mejla in din önskan om utträde. Ange ditt personnummer och att du önskar skänka din andel till We Effect.

Avslut av medlemskap kan meddelas i vårt kontaktformulär. 

Frågor och svar om inloggning

Så loggar du in 
Tryck på "logga in" i övre högra hörnet på hsb.se/stockholm , där anger du ditt användarnamn som är ditt personnummer 10 siffror och ditt lösenord.

Jag har glömt mitt lösenord
Du kan beställa ett nytt lösenord på inloggningssidan. Ditt nya lösenord skickas till den e-postadress du har registrerad hos HSB Stockholm. Har du ingen e-postadress registrerad skickas lösenordet till din folkbokföringsadress.

Jag har beställt ett nytt lösenord men inte fått det
Vi kan ha fel e-postadress registrerad. Kontakta HSB Kund & Medlemsservice för att få lösenordet hemskickat till din folkbokföringsadress. Din e-postadress kan du uppdatera när du väl loggat in.

Mina uppgifter är felaktiga, hur gör jag för att ändra?
Fel namn, adress eller avtalsdatumkontakta HSB Kund & Medlemsservice 
Fel lägenhetsyta: kontakta din styrelse. Vi på HSB Stockholm behöver underlag från dem för att kunna ändra lägenhetsytan. 
Felaktiga panter: kontakta din bank. De måste meddela oss att en tidigare pant ska avregistreras.

Jag har skyddad identitet. Kan jag få inloggning ändå? 
Nej, tyvärr inte. Kontakta istället HSB Kund & Medlemsservice för att göra dina ärenden.

Vanliga frågor och svar

Var hittar jag mina avier med OCR-nummer?

Via knappen ”Logga in” uppe till höger kommer du till Mitt HSB. Där kan du bland annat ta del av dina avier med tillhörande OCR-nummer.

Varför har jag fått avier fast jag sålt min bostadsrättslägenhet?

Först på tillträdesdagen krediteras dina avier som säljare och nya skickas ut till köparen. Förbrukning av exempelvis el, vatten, värme eller eventuell överlåtelse- eller pantavgift, som debiteras retroaktivt, kommer då på en separat avi till dig som sålt din bostadsrätt.

Vad menas med IMD?

IMD är en förkortning av ”Individuell Mätning och Debitering” vilket innebär att energiåtgången mäts i varje lägenhet samt att varje lägenhetsinnehavare betalar för sin egen förbrukning av exempelvis el, värme och varmvatten.

Hur fungerar HSB Bospar?

Genom att bospara i HSB har du möjlighet att spara pengar till kontantinsatsen och du får dessutom förtur till HSBs hyresrätter och nybyggda bostäder över hela landet. Läs mer om hur HSB bospar fungerar.

Hur många HSB bosparpoäng har jag?

Via knappen "Logga in" uppe till höger kommer du till ”Mina Sidor” där du kan se hur många bosparpoäng du har. Om du vill följa ditt sparande loggar du in hos Swedbank.

Vilken plats har jag i bostadskön?

HSB har ingen kö utan fördelar bostäder i första hand till bosparande medlemmar. Hur många bosparpoäng som krävs varierar beroende på övriga sökanden och deras bosparpoäng. 

Vad är en överlåtelseavgift? 

Det är en avgift som tas ut i samband med försäljning av en bostadsrätt, även kallad överlåtelse. Avgiften ska kompensera bostadsrättsföreningen för de administrativa kostnader som uppstår i samband med en överlåtelse. 

Vad är pantsättningsavgift? 

Vid pantsättning av bostadsrätt får det enligt bostadsrättsföreningens stadgar uttas en avgift av bostadsrättsinnehavaren. Avgiften tas ut för nya pantsättningar och omplaceringar av befintliga lån. Pantsättningsavgiften debiteras på nästkommande kvartalsavi. Notera att det är en avgift per lån, därmed kan du få flera pantsättningsavgifter beroende på hur ditt lån är strukturerat.

Avgift, hyra, e-faktura och autogiro

Vem bestämmer avgiften? 

Styrelsen i din bostadsrättsförening fastställer avgiften så att de sammanlagda avgifterna ger förutsättningar för en långsiktigt hållbar ekonomi i föreningen. Avgiften fördelas sedan till bostadsrättshavarna enligt föreningens stadgar.

Var hittar jag mina avier med OCR-nummer?

Via knappen "Logga in" uppe till höger kommer du till Mitt HSB. Där kan du bland annat ta del av dina avier med tillhörande OCR-nummer.

Varför har jag fått avier fast jag sålt min bostadsrättslägenhet?

Först på tillträdesdagen krediteras dina avier som säljare och nya skickas ut till köparen. Förbrukning av exempelvis el, varmvatten, värme eller eventuell överlåtelse- eller pantavgift, som debiteras retroaktivt, kommer då på en separat avi till dig som sålt din bostadsrätt.

Vad menas med IMD?

IMD är en förkortning av ”Individuell Mätning och Debitering” vilket innebär att energiåtgången mäts i varje lägenhet samt att varje lägenhetsinnehavare betalar för sin egen förbrukning av exempelvis el, värme och varmvatten.

Vad är en överlåtelseavgift? 

Det är en avgift som tas ut i samband med försäljning av en bostadsrätt, även kallad överlåtelse. Avgiften ska kompensera bostadsrättsföreningen för de administrativa kostnader som uppstår i samband med en överlåtelse.

Vad är en pantsättningsavgift? 

Vid pantsättning av bostadsrätt får det enligt bostadsrättsföreningens stadgar uttas en avgift av bostadsrättsinnehavaren. Avgiften tas ut för nya pantsättningar och omplaceringar av befintliga lån. Pantsättningsavgiften debiteras på nästkommande kvartalsavi. Notera att det är en avgift per lån, därmed kan du få flera pantsättningsavgifter beroende på hur ditt lån är strukturerat.

Autogiro:

Om du anmäler dig för autogiro kommer betalningen automatiskt överföras från ditt bankkonto till oss samma dag som avgiften eller hyran förfaller till betalning. Medgivandeblankett för autogiro beställer du genom att lägga ett ärende i HSB Portalenskicka e-post eller via telefon (010-442 11 00). När vi tagit emot ditt medgivande får du en bekräftelse på att autogirot är anmält.

E-faktura:

Om du anmäler dig för E-faktura skickar vi avin för din avgift eller hyra elektroniskt till din internetbank. Det enda du behöver göra är att godkänna betalningen.

Logga in på din internetbank för att ansluta dig till E-faktura. På din internetbank söker du upp HSB Stockholm ek förening som mottagare och anger ditt personnummer, namn och avtalsnummer (avtalsnumret finns angivet på din hyres- och avgiftsavi). Om du ska betala fakturor där någon annan står som fakturamottagare anger du fakturamottagarens personnummer i fältet ”Alternativt personnummer”. Tillvägagångssättet skiljer sig något beroende på vilken bank du har och vi rekommenderar dig att kontakta din bank om du har frågor kring din anmälan.

Tänk på att om du byter till exempel bilplats behöver du anmäla det nya avtalsnumret för E-faktura via din internetbank.

Efter det att du anmält dig till E-faktura kommer det att börja gälla från och med nästa kvartals avisering, vilket vanligtvis sker cirka en vecka in i månaderna mars, juni, september och december.

Kan E-faktura kombineras med autogiro?

Det går bra att kombinera E-faktura med autogiro. Då kommer specifikationen av de belopp som ska betalas att skickas som ett meddelande till din internetbank, beloppet kommer att dras från det anslutna kontot precis som vanligt.

E-faktura för den årliga medlemsavgiften

Om du anmäler dig för E-faktura för den åliga medlemsavgiften för ditt medlemskap i HSB Stockholm skickar vi den årliga avin elektroniskt till din internetbank. Det enda du behöver göra är att godkänna betalningen.

HSB Bospar

HSBs bosparande är mer än ett vanligt sparande. Du får möjlighet till dubbla förturer – till både hyresrätter och nybyggda bostadsrätter över hela landet. Här hittar du med information om hur bospar fungerar, hur man kommer igång, vilka sparformer som finns och mycket mer.

Hur många HSB bosparpoäng har jag? 

Via knappen "Logga in" uppe till höger kommer du till Mitt HSB. Där kan du se hur många bosparpoäng du har. Om du vill följa ditt sparande loggar du in hos Swedbank.

Vilken plats har jag i bostadskön? 

HSB har ingen kö utan fördelar bostäder i första hand till bosparande medlemmar. Hur många bosparpoäng som krävs varierar beroende på övriga sökanden och deras bosparpoäng.

Hyra ut i andra hand

När du önskar hyra ut din lägenhet i andra hand behöver du alltid inhämta ett godkännande av din hyresvärd/bostadsrättsförening. Det är du som är bostadsrättshavare eller innehavare av förstahandskontraktet som ansvarar för lägenheten, dess skick och betalning av hyra/avgift under uthyrningsperioden. Bostadsrättsföreningar har utifrån sina stadgar rätt att ta ut en avgift med anledning av en andrahandsupplåtelse. För att du ska veta vad som gäller för just din lägenhet hänvisar vi dig till din förenings stadgar.

Blanketter

Hämta ansökningsblankett om uthyrning i andra hand här nedan. Fyll i mallen, skriv ut för underskrift och skicka sedan blanketten till HSB Kund- och medlemsservice för vidare handläggning.

Nya lån och omläggning av lån

I samband med nya lån eller omläggning av befintliga lån så kommer din bank att be om ett utdrag ur lägenhetsförteckningen, även en så kallad mäklarbild. Via knappen "Logga in" uppe till höger kommer du till Mitt HSB. Där kan du se lägenhetsförteckningen för just din lägenhet. I samband med registrering av nya lån eller omläggning av befintliga lån kan din bostadsrättsförening komma att ta ut pantsättningsavgift för varje registrerat lån. Se mer info om denna avgift under rubriken ”Avgift och hyra”.

Meddelande om pantsättning skickas till nedanstående adress för registrering i föreningens lägenhetsförteckning:

HSB Stockholm
FE 5409
83877 FRÖSÖN

Om HSB Stockholm sköter panthanteringen och panthavaren är en privatperson mejlas handlingarna till service.stockholm@hsb.se eller skickas till:

HSB Stockholm
HSB Kund- och Medlemsservice
112 84 STOCKHOLM

Överlåtelse av bostad

Övergång av bostadsrätt kan ske på flera sätt. Överlåtelser sker genom försäljning av bostadsrätten, oftast med hjälp av en auktoriserad mäklare på orten. Förändring av ägarförhållande kan även ske genom gåva, arv eller bodelning. Vid överlåtelse behöver ett överlåtelseavtal mellan köpare och säljare upprättas. Vid fråga om gåva behöver ett gåvobrev upprättas och när det gäller en bodelning så är det ett bodelningsavtal som skrivs. Avtalet, oavsett fång, skickas därefter till HSB Kund- och medlemsservice för vidare handläggning. Avtalsmallar finns att köpa färdiga i bokhandeln om du inte ämnar att anlita en mäklare på orten vid överlåtelse av din bostadsrätt.

Hitta till HSB Stockholm

Vårt huvudkontor ligger på Fleminggatan 41 i Stockholm. Vill du ha hjälp med ditt medlemskap? HSB Stockholms medlemsmottagning på Fleminggatan 41 är öppen måndag-torsdag kl.09-16.00 och fredag kl.09-15. Våra lokalkontor hittar du i Akalla, Haninge, Kungsängen, Täby, Jarlaberg och Rinkeby.