Välkommen till Bandhagen

Bandhagen planerades och byggdes i mitten på 1950-talet efter idéer som kom från Tyskland före andra världskriget. Genom att bygga samhällen på ca 10 000 invånare kunde man få en viss vi-känsla och samhörighet när man möttes på skolor, klubbar, föreningar, T-banan eller i affären. Bebyggelsen är typisk för sin tid och klassad som kulturminneshistoriskt värdefull av Stockholms stadsmuseum.

Stadsdelen fick sitt namn efter Bandhagstorpet som låg i Stureby på Skönviksvägen 281. Detta brann tyvärr ned redan 1942. Bandhagen blev formellt en egen stadsdel 1952 och hade då endast 663 invånare. År 1954 hade invånarantalet stigit till 3 428 och som mest hade Bandhagen 9 294 boende år 1958. Idag är invånarantalet drygt 5 000 personer. I folkmun kallas Bandhagen ofta Bandis eller Bandithagen.

Bandhagen var ett av de sista områden som murades upp som smalhus och med stora grönområden innan den nya tekniken med färdiga moduler i betong började användas. Bandhagen tillhör andra vågen av hyreshusområden i söderort. Husen är större än de hus av den första generationen som byggdes i Årsta, Solberga och Johanneshov.

Bandhagens centrum invigdes år 1954 med bl.a. den populäre artisten Sigge Fürst som sjöng den mycket passande stadsbudsvisan. Centrum hade då två bank- och postkontor. Vidare fanns många affärer bl.a. sko-, sport-, foto-, färg-, kläd- och radioaffär samt urmakare. Där café Chateau nu ligger, låg en av Konsums största matvaruhus med 22 anställda. Namnet var Samköp-bandet och där kunde man lämna in en matorder på väg till jobbet för att sedan hämta varorna på vägen hem, eller låta den nya budbilen av märket Opel Olympia köra hem varorna. Söndagsöppet var ett okänt begrepp men Konsum hade 390 fack med diverse varor, bara att stoppa in några kronor så var saken klar.

Bandhagens centrum i sin helhet är ritat av Curt Strehlenert. Torget och fontänen är utformade av Erik Glemme och T-banestationen står Peter Celsing för. Den invigdes 1954 och Bandhagsborna slapp nu åka matarbuss 191 till Stureby station där T-bana fanns. Stationens utsmyckning ´Tumstocken´ kom till på senare tid och utformades av danska konstnärer.

Bandhagens centrum ägs och förvaltas av bostadsrättsföreningen brf HSB Bandhagen, vilket är ganska unikt. Idag har föreningen byggt ut ICA och även renoverat centrum med tidstypiska detaljer. Busshållplatser och taxistation har flyttats i linje med 50-talsutseendet så att även Stockholms stadsmuseum är nöjda. Bandhagen är en levande stadsdel med flera kaféer och matställen. Här finns också livsmedelsbutik, bilskola, hunddagis, tandläkare, frisörer, tatuerare, apotek, barberare, blomsteraffär och restauranger. Bandhagens centrum har även ett konstgalleri och en garnaffär.

Brf Bandhagen bildades som en del av HSB i mitten på 50-talet och är idag en modern bostadsrättsförening som genomgår både förädling av tidstypiska detaljer och modernisering av exempelvis fastigheter och kommunikation. År 2023 firade föreningen 70 år med en stor gårdsfest. Roligt var att många medlemmar hade bott i föreningen sedan starten. Styrelsen hoppas att vi även i fortsättningen skall trivas och vara rädda om vår fina förening.