Att bo i en bostadsrättsförening

Att bo i en bostadsrätt skiljer sig åt från att bo i en hyresrätt.

När du köper en bostadsrätt köper du, rätten att nyttja en lägenhet för boende. Du köper in dig som delägare i den bostadsrättsförening dit din lägenhet hör och äger således fastigheten tillsammans med dina grannar.

Du som bor i en bostadsrätt betalar inte hyra till någon hyresvärd då det är du och dina grannar som är "hyresvärd". Istället betalar du en avgift, vilken skall täcka föreningens eventuella lån, underhållskostnader och drift- och skötsel mm. Det är vi i föreningen som genom vår styrelse och våra årsmöten bestämmer.

Du som bostadsrättsinnehavare har ett större ansvar för din lägenhet och även för resten av fastigheten än om du bor i hyresrätt. Om t ex din kyl går sönder det är du som får besörja detta. Följden blir att alla hjälps åt att hålla ordning och reda i fastigheten.

Som bostadsrättshavare och delägare har du möjlighet att påverka hur din förening sköts. Det är du och dina grannar som bestämmer vilka som ska utgöra styrelse och valberedning. På föreningsstämman (en ggr/år) har alla medlemmar rätt att föredra förslag i form av motioner som stämman sedan tar ställning till. Styrelsen ansvarar däremellan för det löpande arbetet.

Du måste meddela ditt försäkringsbolag att du bor i bostadsrätt och beställa det särskilda skyddet för bostadsrätt.

Andrahandsuthyrning får endast ske efter godkännande från styrelsen. Skriftlig ansökan skall göras genom HSB Kund- och medlemsservice. Föreningen tar ut en månatlig avgift för administration.

Som bostadsrättshavare är du skyldig att hålla lägenhetens inre i gott skick.

• Det innebär att du på egen bekostnad ska underhålla och reparera lägenheten när det behövs. Underhållsansvaret innebär att du även ansvarar för reparation av skador i lägenheten även om du inte själv har orsakat dem.
  • Underhållsansvaret omfattar lägenhetens inre med tillhörande utrymmen. Till lägenhetens inre räknas bland annat rummens väggar, golv och tak samt inredning i kök och badrum, glas och bågar i lägenhetens ytter- och innerfönster, ytter- och innerdörrar, allt elektriskt, från säkringsskåpet och ut i lägenheten. Du ansvarar för allt underhåll i lägenheten utom värmeelement och värmeledningar.
  • Balkongsutrymmet tillhör inte bostadsrätten men får nyttjas av bostadsrättsinnehavaren. Det får inte målas om av bostadsrättsinnehavaren. Inglasning av balkong och uppsättning av markis måste godkännas av styrelsen innan arbetet påbörjas.
  • Föreningen har på stämma beslutat om enhetliga mått för uteplatser. För ny- och ombyggnad krävs skriftlig ansökan till styrelsen. Uteplats ska skötas på ett tillfredställandesätt.
  • Bostadsrättsinnehavaren ansvarar för reparationer till följd av brand- eller vattenskada, om skadan uppkommit genom eget vållande eller vårdslöshet.