Om Bredbandsproblemen - torsdag 24 september

21 september 2020 Problemet började fredag 18 september. Flera har varit utan Internet sedan dess. ITresource, vår leverantör, har tillsammans med bredbandsgruppen arbetat intensivt med att hitta problemet. Tekniskt sett är problemet att när en router vill ha en ny IP-adress (eller förhandla om sin befintliga) så fungerar inte det, och routern kommer att sakna IP-adress. Det finns en provisorisk lösning (”work around”) som vi försöker informera om till de som gjort en komplett felanmälan. Men lösningen är inte enkel. Det krävs att man kan logga in på och konfigurera/ställa in sin egen router. Även om vi har identifierat problemet vet vi tyvärr inte hur det ska avhjälpas. Det kan ta flera dagar innan det är löst. Det är osäkert.

En vädjan: Om du har felanmält, gör inte en ny felanmälan! Onödigt!

Alla, utom några som anmält de senaste två dagarna, ska ha fått en återkoppling. Tidigare i ett mail som beskriver den provisoriska lösningen, med uppmaning att anmäla om man vill ha den. Sedan några dagar skickas uppgifterna som behövs för att ställa in routern ut snarast efter felanmälan.   

Om du inte anmält att du inte kommer åt nätet gör då en anmälan! Använd gärna denna länk: Felanmälan bredband. Bränneriets lägenhetsnr, namn, mail-adress, telefonnummer och felbeskrivning krävs.

 

MEN: Om du ”bara” har ett instabilt nät där det inte går så bra att titta på video etc så hjälper inte denna lösning. Oftast är det då ditt trådlösa nät i bostaden som är problemet. Gå till Bredbandskollen.se och testa din uppkoppling på olika ställen i bostaden.

Idag har ca 80 boende anmält saknad åtkomst till Internet. Ca 45 av dessa har fått information för att ställa in sin router provisoriskt. De som ännu inte fått denna information är ca 25 som inte besvarade den tidigare informationen om provisoriet samt ca 10 nya som inkommit de senaste dagarna. Alla som lyckats aktivera nödlösningen har återfått kontakten med nätet enligt det vi vet.

Bränneriets lösning förutsätter att den boende själv anskaffar och sköter en router. Det innebär t ex att man måste ha dokumentation samt konto och lösenord som man kan logga in på routern med. Bredbandsgruppen, fyra personer, har i nu rådande läge mycket begränsade möjligheter att hjälpa de som behöver stöd. Vissa routrar, bland annat de från Apple och Google, avviker så mycket från gängse funktion och hantering att gruppen inte kan hjälpa till med dem. Även en del andra, också äldre, routrar har problem. Sammantaget är detta troligen det största hindret för att alla snabbt ska kunna tillgodogöra sig den tillfälliga lösningen.

//Bredbandsgruppen