Lokalerna är inte längre ändamålsenliga, och har inte heller varit det under en längre tid då bland annat verksamheten har vuxit till att bli betydligt mer omfattande än vad lokalerna ursprungligen var avsedda för och där vi på olika vis har försökt hitta lösningar. Nu har vi kommit till en punkt där vi inte ser att FSK kan ersätta de omfattande kostnader som skulle krävas för att få lokalerna i adekvat skick, om det ens är möjligt. Verksamheten skulle då behöva bekostas av Bränneriets medlemmar vilket strider mot principerna för en bostadsrättsförening. En bostadsrättsförening får inte använda medlemmarnas avgifter för att subventionerar andra verksamheter.
Med hänsyn tagen till den situation som uppstått finner styrelsen att det mest lämpliga är att omvandla lokalerna till bostadsrättslägenheter för att på bästa vis tillvarata Bränneriets och dess medlemmars intressen.
Det som nu har hänt är att Brf Bränneriet har sagt upp hyresavtalet med FSK beträffande Karusellens två lokaler för avflyttning per 2026-09-30, eftersom hyresvärden ska lägga om brukningsändamålet för lokalerna och omvandla dem till bostadsrättslägenheter vilket är mer ekonomiskt gynnsamt för hyresvärden. FSK mottog uppsägningen 2025-05-22. Bränneriet har inte något hyresavtal med Karusellen.
Karusellen kan givetvis fortsätta sin mycket uppskattade verksamhet i nya lokaler, vilket Bränneriet velat underlätta genom att i mycket god tid meddela FSK uppsägningen.
Bränneriets styrelse har kommunicerat detta genom att först meddela vår hyresgäst FSK, genom uppsägningen, och sedan Karusellens styrelse i ett informellt möte den 12/6, och nu (19/6) mer allmänt med denna skrivelse på www.branneriet.se. Texten kommer även finnas i kommande nummer av ViB om någon vecka.
Bakgrunden är följande:
- Karusellens lokaler är inte ändamålsenliga för förskoleverksamhet enligt dagens krav, och det finns påtalade brister gentemot gällande myndighetsföreskrifter vad gäller t.ex. ventilation, storkök, leveranser och hantering av avfallsfraktioner; trafik längs kajen för detta är inte tillåten. Det är idag 48 barn i de två lokalerna, att jämföra med ca 16 barn vid starten
- .Bränneriets styrelse har sedan en tid tillbaka vid flera möten med FSK, som är vår hyresgäst, samt med Karusellens styrelse, påtalat att det dels är mycket osäkert om det överhuvudtaget går att få bygglov för alla åtgärder som krävs, dels att kostnaderna skulle bli mycket höga, och leda till att hyran betydligt överstiger det som staden kan tänkas acceptera. Detta grundas i en förstudie under hösten 2024 (bekostad av Bränneriet) som visar att enbart ventilation och fettavskiljare för köket skull kräva investeringar i storleksordningen 2-3MSEK. Denna information har redovisats till FSK.
- Uppsägningen rör förvaltningen av våra lokaler och faller under styrelsens ansvar, dvs det är inte en stämmofråga. Frågan om omvandling till bostadsrätter aktualiseras när uppsägningen har vunnit laga kraft, och kommer därefter underställas stämman.
- En Brf får inte använda medlemmarnas avgifter för att subventionera andra verksamheter, och föreningens styrelse har ett ansvar att tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen (stadgan §2).
- Styrelsen ser inte att det går att få hyresintäkter som täcker Bränneriets kostnader, vilket betyder att Bränneriets medlemmar skulle tvingas subventionera FSKs hyra, och det får vi alltså inte göra. Bränneriets erfarenheter i samband med renoveringen av Sagan, efter det att Staden sagt upp en tredjedel av Sagans yta, styrker vår uppfattning att FSK inte kommer kunna betala den hyra som skulle krävas.
- Bränneriet skulle vid en försäljning av lokalerna till bostadsrätter (sammanlagt 500 kvm) dels få en försäljningsintäkt (vinst) som inte är försumbar (10+ MSEK), dels få en årlig intäkt om ca 500 000kr, utan de kostnader och åtaganden som följer med att vara hyresvärd för lokaler, som i dagens skick behöver omfattande renoveringar.