Styrelsens ansvar

Styrelsen ansvarar för förvaltningen av fastigheten. Förvaltningen kan delas in i två områden: fastighetsförvaltning och ekonomisk förvaltning.

Fastighetsförvaltning och skötsel
Fastighetsförvaltningen innebär att ansvara för allt som har med våra hus, parkerings- och garageplatser och närområdet (tomten) att göra. I förvaltningsuppdraget ingår att uppdatera föreningens underhållsplan och att besluta om större fastighetsrenoveringar och hur det löpande underhållet skall ske. Varje år besiktigas våra hus av representanter från styrelsen och från det företag som ombesörjer fastighetsskötseln. Styrelsen köper in tjänsterna för fastighetsskötseln av företag som lämnar anbud på respektive uppdrag.

Adresslista över styrelsen och fastighetsskötseln finns, förutom på hemsidan, i det extra inlägget, som delas ut till medlemmarna, uppsatt på föreningens anslagstavla i trapphusen.

Ekonomisk förvaltning
Ekonomisk förvaltning innebär att ta fram föreningens budget, kontrollera att avgifterna till föreningen betalas, prisförhandla med entreprenörer, betala leverantörer och göra årsbokslut. En viktig uppgift är också att informera medlemmarna om föreningens ekonomiska ställning och ev. avvikelser mot gjord budget. Större ekonomiska beslut (se stadgarna) beslutas alltid på föreningsstämma. Styrelsen köper den ekonomiska förvaltningen av företag som har specialiserat sig på ekonomisk förvaltning och redovisning efter samma principer som gäller för fastighetsförvaltningen.

Inriktning på styrelsearbetet - Brf Brukets mål
Styrelsen arbetar efter nedanstående riktlinjer:

o Vi vill underhålla och utveckla vårt bostadsområde.

o Vi vill ge alla medlemmar information om föreningens verksamhet och utveckling så att medlemmarna känner sig välinformerade.

o Vi vill hålla vårt område snyggt och välordnat så att det passar för både barn, handikappade och gamla.

o Vi vill värna om kostnadseffektiv förvaltning för att kunna skapa rimliga avgifter och ökat värde.

o Vi vill arbeta för en miljöanpassning av boendet.