Efter stambytet - frågor och svar om något händer i ditt kök, grovkök och badrum

Tips och råd till dig som boende efter avslutat stambyte:

Eventuella felanmälningar SOM BERÖR SJÄLVA STAMBYTET ska mejlas till: felanmalan.entreprenader@credentia.se
Din/er felanmälan tas emot av Credentia och behandlas i turordning och prioritet beroende på felet är inom snickeri/måleri, EL, VVS osv.

VID FEL GÄLLANDE VATTENLÄKAGE I DIN LÄGENHET - OAVSETT VAR I LÄGENHETEN - SKA ALLTID FELANMÄLAN SKE VIA HSB. VID PROBLEM MED VÄRMEN I DIN LÄGENHET SKA - PRECIS SOM MED EVENTUELLA VATTENLÄKAGE - ALLTID FELANMÄLAN SKE VIA HSB

KÖK

Stopp i avloppet: rensa vattenlåset under diskbänken

Rinner trögt i kranen: ta bort silen som sitter längst ut på blandaren och rensan den. Sätt den sedan tillbaka

GROVKÖK

Golvbrunnen: om den inte används kan det börja luka lite. Då är det bra att hälla i lite vatten så ska lukten försvinna. Om man inte använder grovköket som ett grovkök kan du köpa ett speciellt lock på Bauhaus som heter "PURUS NOOD VATTENLÅS". Locket förhindrar lukt

Kranen, tvätthon, handfatet: om något händer med en eller flera av dessa ska ett mejl med felanmälan skickas till felanmalan.entreprenader@credentia.se

Stopp i avloppet: rensa vattenlåset under ho

Stopp/vatten rinner sakta ner i golvbrunn: ta bort den rostfria silen, leta efter lyftöglan som ligger utmed kanten på plastbrunnen. Lyft upp öglan och dra upp vattenlåset bestämt. OBS KAN SITTA RELATIVT HÅRT. Rengör vattenlåset med vatten och diskmedel

BADRUM:

Kommod och tvättställ: om det blir stopp eller rinner trögt - rensa vattenlåset under tvättstället. Koppla loss/ta bort lådorna. Skydda botten på kommoden genom att ställa en hink och lägg en handduk eller trasor under, innan du tar isär vattenlåset

Kranen: om det börjar rinna dåligt i kranen - ta bort silen som sitter längst ut på kranen och gör rent samt sätt tillbaka. om den slutar fungera, skicka ett mejl om felanmälan till felanmalan.entreprenader@credentia.se

Toaletten: DET ÄR ABSOLUT FÖRBJUDET ATT SPOLA NER ALLT ANNAT ÄN TOALETTPAPPER i toaletten. OM det ändå blir stopp kan man fylla en hink med vatten och hälla i. Eller ta hjälp av en avloppsrensare (finns att köpa på t e x Bauhaus). Fungerar ändå inget - kontakta HSB

Duschen:  rinner det dåligt i duschmunstycket, skruva bort och gör rent det. Om slangen skulle släppa kan du prova skruva fast den själv. Annars skicka ett mejl och felanmälan till felanmalan.entreprenader@credentia.se

Kakel coh klinker: skulle en platta gå sönder eller att en fog släpper, finns ett tätskikt inunder. Den är ingen fara för vattenskada. VIKTIGT är att inte peta med något vasst eller försöker ta bort platta och/eller fog själv. Skicka i så fall ett mejl om felanmälan till felanmalan.entreprenader@credentia.se

Stopp/vatten rinner sakta ner i golvbrunn: ta bort den rostfria silen och leta efter lyftöglan som ligger utmed kanen på plastbrunnen. Lyft upp öglan och dra upp vattenlåset bestämt (kan sitta relativt hårt). Rengör vattenlåset med vatten och diskmedel.

OBS! Om inredning som är inköpt av tillvalssamordnare Ulrika Strand gör sönder och/eller släpper, skicka ett mejl och felanmälan till felanmalan.entreprenader@credentia.se

ELSKÅPET:

Snabbsäkring: med det menas att man inte behöver byta något utan går en säkring fälls den ner. För att få strömmen tillbaka trycker du upp snabbsäkringen

Huvudströmbrytare: sitter på sidan och har markering "0" och "1". "0=av, 1=påslagen". En del har ratt och en del har som en snabbsäkring. Den är oftast trögare att slå på.