Om Föreningen

Välkommen till BRF Fällan på Södermalm i Stockholm!

Föreningen Fällan omfattar fastigheten Bysistorget 2-4 (tidigare Hornsgatan 76), Högalids församling. Fastigheten är byggd 1931.1981 köptes fastigheten av HSB och samma år bildades bostadsrättsföreningen. I fastigheten finns 38 bostadslägenheter samt 8 lokaler som är upplåtna med hyresrätt.

Vi har låga avgifter och även lågt belånade.
Läs mer om vår ekonomi i årsredovisningen nedan.

Vad det innebär att bo i bostadsrätt

Att köpa en bostadsrätt betyder att man köper rätten att nyttja en bostad. Föreningen, dvs medlemmarna tillsammans, äger lägenheterna, allmänna utrymmen och tillhörande utemiljö. Att bo i HSB som vi gör är att bo kooperativt, dvs. i samverkan. Vi äger och förvaltar våra bostäder/fastigheten gemensamt. Det finns inget vinstintresse utan meningen är att våra årsavgifter och hyror på kort och lång sikt skall täcka de kostnader vi har och inte mera. Hur fungerar då föreningen? Det beror på Dig. Som medlem är Du medansvarig för föreningens verksamhet. Varje år i april hålls en årsstämma, vid vilken föregående års verksamhet behandlas och en styrelse väljs. Under året är det styrelsen som fattar de löpande besluten, på uppdrag av medlemmarna. Om Du vill att något speciellt skall behandlas skall Du kontakta någon i styrelsen eller inlämna en motion. I styrelsen ingår en ledamot från HSB-Stockholm. Styrelsens sammansättning framgår av anslag i fastighetens entré och under rubrik styrelsen.

Föreningens facebook sida: