Bostadsrättsföreningen Fransborg

Endast 15 minuter från centrala Stockholm finns denna, vad gäller underhåll och ekonomi, välskötta pärla till bostadsrättsförening. Ett boende som ger närhet till både stad och grönområden.

42 lägenheter i parhus med markboende, som smälter väl in i den kringliggande lantliga 1700-talsbebyggelsen. Markboendet gör att alla har sin egen lilla trädgård, där det går att plantera efter tycke och smak.

Föreningen tilldelades Järfälla Kommuns byggnadsmärke 1999, med motiveringen:

"Ett till helhetsmiljön väl anpassat bostadsområde i det kulturhistoriska stråket från Barkarby torg till Järfälla kyrka.

Områdets gestaltning med sammanhållen form och färgsättning samt områdets förhållande till gaturummet, knyter an till gammal svensk byggnadstradition och är vägledande för ett fortsatt byggande efter Häradsvägen"