Fransborg

En förening med historisk anknytning.

BRF Fransborg ligger i en historisk kulturbygd med den ursprungliga 1700-talsbebyggelsen, Tingshuset och Wärdshuset Lasse Maja som förebild.

Kulturhistorisk miljö

Fransborg på Häradsvägen 23 - Året 1861

Namnet Fransborg härstammar från 1861 då den dåvarande häradsdomaren Frans Sporrong bosatte sig norr om Barkarby torg i ett hus som kallades ”Fransborg” på Häradsvägen 23.

Kyrkbyn och Barkarby torg, där Lasse-Maja slet spö

Den gamla landsvägen gick förr tvärs igenom kyrkbyn, men klipptes av i nordöst när flygfältet byggdes. Kyrkvägen vid Järfälla kyrka byter namn till Häradsvägen när den korsat Norrviksvägen och leder till gamla Tingshuset och Wärdshuset Lasse Maja på Barkarby torg. Det är just här längs Häradsvägen de flesta av husen i bostadsrättsföreningen Fransborg befinner sig sedan 1998. Ett bostadsområde som fått utmärkelser och är byggt enligt samma 1700-talsstil med brutna tak som sina förebilder på Barkarby torg.

Värdshuset

Barkarby torg hade ett centralt läge redan från 1600-talets slut fram till 1900-talets början, då den låg invid den viktiga landsvägen från Stockholm mot Enköping och Bergslagen. Det var en utmärkt vald plats för ett gästgiveri som friherrinnan Brita Cruus fick rättigheter till året 1671. Med gästgiveriet följde skyldigheter att härbärgera resande och hålla med hästar. Av uppgifter från 1681 vet man att verksamheten omfattade krögarens hus, en byggnad med två kammare för resande, en källare och ett stall för 14 hästar. Den nuvarande krogbyggnaden med det brutna sadeltaket lär vara från början av 1700-talet. Än idag bedrivs här krogverksamhet i form av Wärdshuset Lasse Maja, som är en välkänd restaurang.

Tingshuset

Som tingsplats omtalas Barkarby torg redan 1677 och den nuvarande gula Tingshus-byggnaden med det valmade och brutna sadeltaket är från 1776, men byggdes om 1830. Den kände stortjuven Lars Molin, alias Lasse-Maja som han kallades därför att han klädde sig i kvinnokläder, dömdes i Tingshuset 1812 för stöld av kyrksilvret från Järfälla kyrka och fick slita spö vid spöpålen på Barkarby torg och sitta i stocken utanför kyrkan, och vid gudstjänsten i kyrkans mittgång och skämmas inför församlingen.