Stadgar och Föreningsstämma

Den juridiska grunden för bostadsrättsföreningen finns i lagen om bostadsrätt, lag om ekonomiska föreningar och i föreningens stadgar, vilka du återfinner längst ner på denna sida. Stadgarna kan ändras genom beslut vid två föreningsstämmor.
Den ordinarie föreningsstämman godkänner styrelsens förvaltning under det gångna året, beslutar om hur föreningen skall hantera vinster och förluster samt tillsätter styrelse samt en revisor, som för föreningens räkning, skall granska styrelsens förvaltning.

Motion till föreningsstämma

Alla medlemmar har rätt att lämna motion till styrelsen inför årsstämman med förslag till åtgärder och förändringar inom föreningen.
Det finns inga strikta regler för vad man kan motionera om. I litteratur från HSB finns bara rekommendationen att inte motionera om sådant som man kan skriva direkt till styrelsen eller förvaltaren om och som styrelsen utan stämmobeslut kan åtgärda eller införa. Ta gärna vara på möjligheten att skriva direkt till styrelsen eller förvaltaren löpande under året. Det sparar tid på årsstämman till förmån för diskussioner kring inlämnade motioner.
Motionen ska i sin helhet, inkl. yrkanden, vara direkt ställd till föreningsstämman (alltså inte till styrelsen) för behandling/beslut. Samtliga föreningsmedlemmar, alltså även styrelsen, har naturligtvis rätt att på stämman avge kommentarer med anledning av motionen. Om styrelsen anser att något är oklart i motionen ombedes styrelsen att innan stämman kontakta motionär för förtydligande (vilket också resulterar i en effektivare och snabbare genomförd stämma).
Styrelsens enda skyldighet för motioner är att se till att motionerna distribueras till medlemmarna i lagstadgad tid - företrädesvis långt tidigare - till alla medlemmar.
Hur man skriver är upp till var och en, men det finns dock några regler: 

1) Motionen måste innehålla motivering och bakgrund till förslaget samt ett förslag till beslut som stämman ska ta ställning till.
2) Motionen måste vara undertecknad av motionären och lämnas skriftligt eller via e-post till styrelsen.
3) Motionen måste lämnas till styrelsen inom föreskriven tid för att kunna behandlas under årsstämman, dvs. senast den 28 februari.
Värt att tänka på när man skriver en motion är också att det inte alla gånger är alldeles lätt att uttrycka vad man egentligen vill. Det händer att motionärer svävar ut i en mängd ”tyckanden” om allt möjligt som kanske inte ens är relevant i sammanhanget. Det händer också att det inte finns något tydligt förslag att ta ställning till.
Om du vill lämna en motion till stämman, använd i så fall den blankett för ändamålet som finns längst ner på sidan.