Om föreningen

Tack vare vår fina boendemiljö är Kryddgården mycket barnvänligt. På stora gården finns en stor sandlåda, gungor samt en stor lekställning. Ingen genomfartstrafik finns i området, vilket möjliggör en trygg lekmiljö för barnen.

Inom området finns det ett antal grillplatser med matplats vilka används flitigt av våra boende.

Vid flyttning och andra välmotiverade tillfällen får bil köras in på gården. I övrigt får bilar inte köras in eller parkeras på gården. Tvätt av bil är inte tillåtet inne på föreningens mark och varje bilägare ansvarar för att bilen inte läcker olja eller förorenar på annat sätt på föreningens allmänna ytor.

Cykelförråd finns i två enskilda låsta hus och tre friggebodar i området och är enbart till för cyklar. Utanför varje port finns cykelställ. Ett mc- och mopedförråd i enskilt och låst hus finns också på området.

Kryddgården värnar om miljön och har därför ett miljöhus med sopsortering. Här sorterar vi tidningar, kartonger, hårdplast, metall, ofärgat glas, färgat glas, ljuskällor och batterier. Utanför miljöhuset finns en molok där övriga hushållssopor (brännbart) ska slängas, samt en separat molok för matavfall. Grovsopor, elmaterial och större emballage ansvarar varje boende för att transportera bort till Kretsloppcentralen i Petterboda. Ett paserkort beställs via Tyresö kommun Passerkort Petterboda

Två gånger om året har föreningen "städdag". Alla boende hjälper då till med enklare renoveringsarbeten, trädgårdsarbete och städning av bland annat allmänna utrymmen och gårdar. Gemensam fika och mat gör dessa dagar ännu trevligare. I samband med städdagarna tar föreningen in en container. De boende har då möjlighet att göra sig av med sina grovsopor, el och miljöfarligt material t ex målarfärg får ej slängas här!

I området finns föreningslokalen Timjan - som de boende kan hyra till fester, barnkalas och dylikt. Man kan även hyra den för övernattande gäster. Man ansvarar för att grannar inte störs och att lokalen städas efteråt.

Trapphusen städas varannan vecka av HSB Städ.

Trapphuset måste av brandskyddsskäl hållas fritt från saker som exempelvis barnvagnar, skor och skohyllor. Föreningen kan annars åläggas vite vid en inspektion. Se särskilda anslag i trapphusen.

Samtliga lägenheter i Kryddgården är utrustade med ett invändigt förråd om 7 kvm. Lägenheter i Brf Kryddgården saknar källarförråd och vindsförråd.

Husets väggar är av tegel (de bärande) och av trä (mellanväggarna). Mellanväggar får rivas efter konsultation med styrelsen. Rivning/håltagning i bärande vägg kräver byggnadslov och professionellt genomförande med montering av avlastande balk/avväxlare.

Vattnet stängs av via huvudkran. Det är aldrig tillåtet att själv stänga av huvudkranen. Ta alltid kontakt med någon i styrelsen om du behöver stänga vattnet. Vattnet får inte stängas av före klockan nio. Tänk på att informera alla boende i huset i god tid innan avstängning sker.

En bit skogsmark tillhör föreningen där du kan finna både blåbär och kantareller om du har tur. Bakom föreningens mark breder sig ännu mer skog ut och en bit bort tar Tyresta nationalpark vid.