Välkommen till Brf Norrby!

Vi är väldigt glada att du hittat till vår trevliga bostadsrättsförening. Här hittar du information om saker som kan vara bra att känna till som nyinflyttad.

Alla vi som bor i Brf Norrby har ett gemensamt ansvar för att ta hand om vår fastighet och boendemiljö. Det handlar både om att vi alla ska trivas och om vår gemensamma ekonomi i bostadsrättsföreningen. Vi vill ju alla kunna säga att vi bor i den attraktivaste bostadsrättsföreningen i Järfälla, och att många ska vilja flytta till just vår förening!

Därför är det viktigt att du kommer ihåg att hålla rent i tvättstugor, trappuppgångar, bastu, motionsrum och på gården. Ser du något i de allmänna utrymmena som behöver åtgärdas, gör du en felanmälan direkt. Kontaktuppgifter till felanmälan hittar du anslaget i porten. Släng dina hushållssopor på rätt ställe och rasta inte husdjur på gården!

El-förbrukning

Den gemensamma upphandlingen ger ett bättre förhandlingsutrymme, än om enskild ska förhandla. Lägenheternas elmätare läses av varje månad och debiteras retroaktivt med ett kvartals eftersläpning, på din faktura för månadsavgiften. Du kan påverka din din el-förbrukning på olika sätt. Exempelvis att släcka lampor i rum där du inte är, golvvärme och handukstork drar mycket el. Halvfull disk- och tvättmaskin är extra kostsamt.

Bostadsrättsförsäkring

Bor du i bostadsrätt är det viktigt att ha ett bostadsrättstillägg, eftersom det är din möjlighet att få ersättning för skador på själva lägenheten, till exempel väggar och golv. En vanlig hemförsäkring täcker i princip bara lösa föremål. Föreningen har redan tecknat gemensam bostadsrättsilläggstförsäkring för samtliga lägenheter, det ingår i din månadsavgift. Din egendom såsom smycken, elektronik, fordon etc ingår inte i den gemensamma försäkringen, det behöver du teckna själv. Kontakta styrelsen för mer information om du är osäker.

TV-kanaler - Tele2

I föreningen har vi Tele2 som TV-leverantör. Basutbudet ingår i din månadsavgift, och TV-uttaget hittar du oftast i vardagsrummet. Du når Tele2:s kundtjänst på telefonnummer 90 222.

Internet - Telenor

Bredband från Telenor ingår i månadsavgiften. Uttaget för internet hittar du oftast i hallen. För att aktivera din internetuppkoppling behöver du kontakta Telenors kundtjänst på 020-222 222.Kontakten för internet/bredband hittar du oftast i hallen. Du behöver en router för att få trådlös internet. 

Radiatorer (element)

När väl kylan kommer och ni upplever att era element INTE blir varma, kan det finnas luft i de lodräta elementrören eller elementet som gör att varmvattnet inte kommer fram. (Känn på rören, är båda kalla så är det troligen så)
Gör en felanmälan, så får du inom kort hjälp av fastighetsskötaren med luftning, utan kostnad.

Inglasade balkonger

Det är nu ett antal år sedan inglasningen utav balkongerna gjordes. Underhåll av balkongerna ligger på den enskilde bostadsrättsinnehavaren. Vi vill däremot tipsa om att det kan vara billigare att gå ihop med sina grannar om flera har behov av något underhåll (t.ex. lister) och dela på t.ex. framkörningsavgift istället. Är du i behov av underhåll kan det därför vara en god idé att höra dig för om det finns flera som ni kan gå ihop med.

Kontaktuppgifter till Lumon (leverantören) finns på http://www.lumon.se/
Alternativ servicefirma är Kungsängens inglasningsservice http://inglasningsservice.se/kontakt

Eget underhåll

Enligt de instruktioner vi har så ska fönster och balkongdörr smörjas vartannat år. Det sker bäst med kedjeolja eftersom den har bäst fästförmåga, men det går även med låsolja. Smörjpunkterna framgår av instruktionen, se bifogade PDF-fil. Om du behöver hjälp med det kan du ta kontakt med fastighetsskötaren.

Passagesystem

Samtliga portar och källarnedgångar har portlås som är låst dygnet runt. Bricka behövs för att öppna dörrarna. Varje hushåll har tre passeringsbrickor. Förlorar du en passerbricka behöver den omedelbart spärras. Meddela styrelsen direkt om det i så fall. Behöver du fler brickor eller om namn behöver ändras i porttelefonen, maila uppgifterna om dig och var du kan nås till styrelsen, via mail på BrfNorrby@gmail.com. Styrelsen återkommer till dig när du kan hämta och betala för de extra brickorna hos låssmeden Norrlås i Jakobsbergs Centrum. (Glöm inte att ta med legitimation.) Om namn behöver ändras i porttelefonen så gör du på samma sätt. 

Passering med bricka

  • Håll upp passerbrickan på läsaren på porttelefonen.
  • Systemet registrerar passerbrickan och låser upp dörren.

För besökare

Med pilarna bläddra upp/ner i namnlistan, markera önskat namn. Klicka på knappen under luren, porttelefonen ringer automatiskt upp dig på ditt anmälda telefonnummer.För att låsa upp, tryck 5 på din telefon. Du blir uppringd från porttelefonens telefonnr 08-503 506 87. Du kan med fördel lägga telefonnumret som en kontakt i din telefon så vet du att det är en besökare i porten som ringer dig.

Om du valt att inte registrera namn i porttelefonen

Besökaren behöver i det här fallet redan ha ditt telefonnummer:Besökaren trycker B på porttelefonen, följt av ditt telefonnummer. Porttelefonen ringer automatiskt upp, och besökaren kan identifiera sig. För att låsa upp, tryck 5 på din telefon. Du blir uppringd från porttelefonens telefonnr 08-503 506 87. Du kan med fördel lägga telefonnumret som en kontakt i din telefon så vet du att det är en besökare i porten som ringer dig.

Sopor

Hushållssopor slänger du i sopnedkasten till höger och vänster om Coop (nr 20, 21 eller 22) . Matavfall i bruna påsar slängs i nedkastet märkt med nummer 19. De bruna påsarna kan hämtas gratis i Coops entré. Matavfallet återvinns till biogas. 

Glas, papper, plast och metall återvinns tillsammans med grannföreningarna Västerby 1 och 2, mittemot Coop. Pant, batterier kan återlämnas till vår närbutik Coop.

Fett hälls i plastflaska och lämnas in till återvinningcentral, enligt ny nationell lag 2024. Bakgrunden till den nya lagen är att fett stelnar i avloppen (vask/handfat/toalett) och orsakar kostsamma stopp. Det gäller även hår som ska slängas i hushållssoporna och inte i avlopp.

Kommunen erbjuder mobil återvinningscentral för den som inte har möjlighet att ta sig till återvinningcentralen. Klicka på länk för aktuell information https://www.jarfalla.se/byggaboochmiljo/avfallochatervinning/atervinningscentraler/mobilatervinningscentral

Grovsopor, wellpapp, farligt avfall som ljuskällor, elektronik, färg, kemikalier etc, se Järfälla kommuns hemsida för aktuell information;  https://www.jarfalla.se/byggaboochmiljo/avfallochatervinning/lamnaavfall

Det är för allas trevnad förbjudet att slänga hushållssopor i papperskorgarna på gården. 

Motionsrum

I källaren på Veckovägen 9 finns ett enklare gym. Vill du få tillgång till rummet kontaktar du styrelsen.

Hobbyrum

I hobbyrummet finns möjlighet att utföra till exempel snickeriarbeten och målning som är svårt att göra i lägenheten. Om du saknar nyckel kontakta styrelsen. Hobbyrummet ligger i andra dörren till vänster i korridoren rakt in från källarnedgången Veckovägen 7-9.

Bastu

Längst in på vänster sida i korridoren rakt in från källarnedgången Veckovägen 7-9 ligger vår trevliga bastu. Saknar du nyckel så kontakta styrelsen.

Närområdet

I närområdet finns matvarubutik och restauranger. Det är inte heller speciellt långt till IKEA och övrig shopping vid Barkarby Outlet eller till Mälaren om man i stället vill bada i Basets vik, eller Görvälnsbadet som även har vollyboll, kiosk och lekplats. På vintern kan man åka skidor utför i Brukets backe, eller åka längdskidor i Viksjö. Simhall, Paddel, rackethall och skridskor (inomhus och utomhus) finns på 5 minuters gångavstånd. Fler sportanläggningar är på gång.

Än en gång varmt välkommen till Brf Norrby!