Föreningens anställda

HSB Örby slott har tre erfarna anställda, vilket är en stor anledning till att saker och ting fungerar som de ska.
Ari, Christer och Zebbe

Ari Väntönen, förvaltare

Hur länge har du arbetat i föreningen?
Tror att jag har jobbat här sen 1986. Innan dess jobbade jag på HSB Bandhagen i ett år, så man har ju varit HSB trogen.

Vad gillar du med jobbet?
Jag har uppskattat min personliga utveckling till att ha ansvar för arbetsledning och planering i föreningen. Sen uppskattar jag friheten och variationen. Det är både mycket fysiskt jobb men också en hel del långsiktig planering, både med det anställda teamet och med styrelsen. Trevligt att träffa många boende också.

Vad skulle du vilja göra i föreningen om du hade tid och budget?
Mer trädvård. Jag är lite av en trädkramare, de tar bort ljud, renar luften – jag gillar verkligen inte att kapa träd. Fortsätta se över utomhusbelysningen. Fräscha upp bastulokalen.

Vad gör du annars?
Umgås med familjen. Tränar, simmar med min fru och gymmar på jobbet. Gillar att vara i naturen och fiskar en hel del, mest gädda, abborre och havsöring. Håller på Hammarby.

Christer Nilsson, fastighetsskötare

Hur länge har du arbetat i föreningen?
Jag har varit här sen 19 juli 2021. Innan dess jobbade jag med eget företag som konsult åt Midroc fastigheter.

Vad gillar du med jobbet?
Friheten och utomhusarbetet. Tidigare har jag arbetat för mycket stillasittande med teknisk förvaltning, så det är skönt att få komma ut och rota.

Vad skulle du vilja göra i föreningen om du hade tid och budget?
Datorisera mer. Kodlåsen på dörrarna och IT-infrastrukturen är lite primitiva.

Vad gör du annars?
Ägnar mycket av fritiden åt barnbarn och styrketräning. Har en lägenhet på Malta som jag åker till så ofta det går. Håller på Malmö och Leicester.

Zebastian "Zebbe" Väntönen Roskvist, fastighetsskötare

Hur länge har du arbetat i föreningen?
Anställd har jag varit sen 2019. Men innan dess har jag jobbat extra här till och från nian. Hade gymnasiepraktik här också.

Vad gillar du med jobbet?
Att det är omväxlande. Det är aldrig samma sak från dag till dag.

Vad skulle du vilja göra i föreningen om du hade tid och budget?
Bygga ut lekparken med mer saker, så att de har lite mer att göra där. Inte bara en sandlåda.

Vad gör du annars?
Jag är väldigt sportintresserad och följer Hammarby och Liverpool i fotboll och Färjestad i hockey. Umgås mycket med polare förstås.