Föreningsstämman

Föreningsstämman godkänner den skriftliga verksamhetsberättelsen inkl årsredovisning, som är dokumentation över styrelsens arbete under året. Styrelsen skall på bästa sätt tillgodose föreningens och medlemmarnas intressen.

Föreningsstämman är bostadsrättsföreningens högsta beslutande instans. Ordinarie föreningsstämma hålls årligen i juni, då en redovisning av det gångna verksamhetsåret offentliggörs. Samtidigt väljer stämman den styrelse som skall ansvara för att fullfölja de uppdrag som krävs för förvaltning av fastigheter, underhåll, ekonomi m m. Information lämnas även om planerna för det kommande året.

Om man har önskemål om större förändringar, eller vill genomdriva en annan ordning, lämnar man in motioner före stämman. Det är sedan stämmodeltagarna som fattar det slutliga avgörandet på stämman genom att tillstyrka eller avslå de förslag till beslut som styrelsen eller medlem framfört. Tider för stämma och motionsinlämning anges i stadgarna – och närmare årlig information anslås och e-postas till medlemmarna.