Viktig information till dig som är boende i föreningen

Hissar 
Vid fel på hissarna under fastighetsskötarnas arbetstid, kontakta alltid dem i första hand. Många problem kan lösas av våra egna fastighetsskötare och det sparar mycket pengar, att slippa kalla på hissjouren.

Om bara en av hissarna i höghusen är trasig, vänta till nästa vardag-morgon med anmälan. Endast när det sitter personer fast i hissen på jourtid, ring City Hiss 604 06 50.

KabelTV
Föreningens hus är anslutna till Comhem och grundtv-utbudet ingår i hyran. 
Förändringar i sammanstättningen av kanaler kan förekomma.)

För beställning av ytterligare TV-kanaler eller felanmälan ring 0771-55 00 00.

Internet
Området är uppkopplat till fibernätverk med upp till 1GB. Avgiften ingår i hyran. Vilken router som helst kan kopplas in till uttaget som finns i lägenheten, styrelsen rekommenderar dock att man använder fler accesspunkter för att få full täckning med wifi, ett så kallat mesh-system.  Ownit är ansvarig för driften. Tel. 08-525 07 300.

Överlåtelse
Ett överlåtelseavtal ska vara skriftligt och innehålla

* lägenhetsnummer, bostadsrättsförening, adress
* namn och personnummer på säljare och köpare
* pris eller gåva, arv, bodelning eller byte
* säljarens och köparens namnteckningar

Vid gåva måste gåvobrev bifogas, vid arv måste kopia på registrerad bouppteckning bifogas och om det finns flera arvtagare kopia på skifteshandling, vid bodelning kopia på avtal och vid byte beskrivning av bytesobjektet.

Köparen måste vara medlem i HSB Stockholm och ansöka om medlemskap i HSB Skärsätra. Medlem i HSB Stockholm blir man genom att ringa 785 35 55 och beställa medlemskapsansökan eller gå in på och länken nedan anmäla sig via Internet. Om flera personer förvärvar bostadsrättsgemensamt ska samtliga vara medlemmar.

Ansökan om medlemskap i HSB Skärsätra inlämnas till expeditionen och behandlas av styrelsen, som vanligtvis sammanträder en gång i månaden.

Andrahandsuthyrning
Den som önskar hyra ut sin bostadsrätt i andra hand ska lämna in ansökan till expeditionen för behandling i styrelsen. Ansökan ska innehålla:

* lägenhetsnummer
* innehavare
* orsak till andrahandsuthyrning
* önskad tid
* godkännande från ev. långivare som lägenheten är pantsatt till
* sökandens underskrift

Innan uthyrningen påbörjas ska uppgift lämnas om

* hyresgästens namn och telefonnummer, ev e-postadress
* bostadsrättshavarens adress under uthyrningstiden
* uppgift om vart avierna ska sändas under uthyrningstiden. 

Se dokument för andrahandsuthyrning

Fonden för inre underhåll
Till varje lägenhet finns en fond för inre underhåll. Från och med 2018 görs ingen avsättning till inre fonden, som därmed successivt avvecklas.

Bostadsrättshavaren kan använda fonden för lägenhetens underhåll, t ex till:

- slipning av parkettgolv, bortbilning av badrumsgolv
- klinker, linoleum- eller plastmattor, parkett eller laminatgolv
- tapetsering, målning av väggar, tak, dörrar, lister
- toalettstol, badkar, duschkabin, handfat, blandare
- kyl, frys, spis (ej micro eller tvättmaskin)
- balkonginglasning

Principen är att det som ersätts inte ska vara möjligt att ta med från lägenheten när nuvarande innehavare flyttar. Förbrukningsartiklar ersätts inte heller. Ersättning kan utbetalas för anlitande av hantverkare - men inte för eget arbete – och material som färg, tapeter, kakel, klinker, parkett, laminat etc - men inte för verktyg.

Lämna in betald faktura eller kvitto (ej äldre än 18 månader) på kontantinköp till expeditionen. Småkvitton ska vara uppklistrade på A4-ark. På kvittot ska stå

* lägenhetsnummer
* namnteckning
* kontonummer som du vill ha pengarna till.

Notering av pantförskrivning i lägenhetsförteckning
När en lägenhet sätts i pant för ett lån, måste det antecknas i lägenhetsförteckningen. Bankerna kräver besked om att en anteckning gjorts, som ska skrivas under av föreningenn. Detta dokument kan lämnas på expeditionen som sedan skickas till HSB för inläsning.

Blanketterna kan lämnas in på expeditionen för underskrift tillsammans med frankerat svarskuvert till den bank, den önskas skickad till. Om inget svarskuvert lämnas, lägger vi blanketten i din brevlåda. Ordföranden brukar besöka expeditionen minst en gång per vecka bl a för att skriva under pantförskrivningar. Förvaltningen kan alltså inte ensam skriva under med en gång, när någon kommer in på expeditionen.