Konsten i Spegeln

Konsten i HSB Bostadsrättsförening Spegeln i Täby är utförda av målaren och skulptören Torsten Treutiger och hans fru textilkonstnären Margareta Treutiger samt skulptören Ann-Charlotte Fornhed.

Torsten Treutiger föddes den 13 juni 1932 i Ronneby och utbildades på Konstfack samt på skulpturlinjen på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Förutom blommorna på höghusens fasader i Spegeln är han bland annat känd för nedanstående konstverk med koppling till Täby och Stockholm:

• Keramikplattor i pelare, klinker, 1957, nedre perrongen på tunnelbanestation T-Centralen i Stockholm
  • Nike, stål, Biblioteksgången i Täby centrum
  • Utmaningen, bostadsområdet Fregatten, Näsbypark

Margareta Treutiger föddes 1930. Det är inte känt var hon fick sin utbildning. Hon har skapat textilkonstverket som idag hänger i Palmhuset.

Ann-Charlott Birgitta Fornhed är född 1965 och utbildad på Ålsta folkhögskolas konstlinje 1984-87, på skulpturlinjen på Konstfack i Stockholm 1987-93 och på keramiklinjen på Konstfack 1993-94. Hon har skapat skulpturgruppen Människoportar som står vid infarten till föreningen vid Spegelbacken.

Läs mer om konsten genom att klicka på länken nedan.

Torsten Treutigers blommor på höghusens fasader
    Gård 1 - rödklöver
    Gård 2 - prästkrage