Andrahandsuthyrning

Lägenheten får inte hyras ut i andra hand utan tillstånd av styrelsen. Ansökan om tillstånd görs på blanketten ”Ansökan om tillstånd till upplåtelse av bostadsrättslägenhet i andra hand”.  Ifylld blankett skickas till HSB Stockholm, 112 84 Stockholm eller per e-post till service.stockholm@hsb.se, som vidarebefordrar ansökningen elektroniskt till styrelsen för beslut. Kopia av hyresavtalet med den föreslagna hyresgästen bifogas (obligatoriskt).

Andrahandsuthyrning genom Airbnb och liknande
Det har under senare tid blivit allt vanligare att lägenheter hyrs ut genom Airbnb och andra liknande nätverk. Sådana korttidsuthyrningar får, på samma sätt som andrahandsupplåtelser i övrigt, inte ske utan samtycke av styrelsen.

Hyresnämnden i Stockholm har i ett avgörande där bostadsrättshavaren hade begärt ändring av föreningens beslut att vägra samtycke uttalat bl.a. att uthyrning genom Airbnb är att betrakta som hotellverksamhet samt att föreningen haft befogad anledning att vägra samtycke. HSB har också i sina riktlinjer för andrahandsuthyrning uttalat att samtycke inte bör ges till uthyrning av detta slag.

Styrelsen har mot angiven bakgrund beslutat att tillstånd till korttidsuthyrning genom Airbnb och liknande i princip inte kommer att ges.