Underhåll, renovering och reparationer - vem ansvarar för vad?

En av fördelarna med att bo i bostadsrätt är att du själv kan påverka dina boendekostnader. Du bestämmer själv när det är dags att fräscha upp väggar och golv. Du kan också genom att vårda lägenheten väl hålla nere kostnader för just underhåll och reparationer.

Du som bostadsrättsinnehavare ansvarar för att lägenheten hålls i gott skick. Du bestämmer själv om eller när det är dags att måla om, tapetsera eller göra andra förbättringar. Vill du göra större förändringar i lägenheten, som att ta ner eller sätta upp en vägg, flytta köket eller på annat sätt ändra planlösningen måste du först få tillstånd av styrelsen. Styrelsen har rätt att neka till ingrepp som anses orsaka påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. I övriga fall handlar anmälan till styrelsen främst om att föreningen ska ha kännedom om vilka förändringar som görs i lägenheten. Är du osäker på om du behöver tillstånd från styrelsen eller inte så kontakta styrelsen för att få svar på frågan.

Tänk på att all former av elinstallationer måste utföras av behörig elektriker och att renovering eller förbättringar av badrum måste genomföras på fackmässigt sätt. Om du kommer att borra mycket i väggar eller tak, för att till exempel sätta upp spotlights, så meddela gärna dina grannar och respektera trivselriktlinjen om att inte utsätta andra för störande ljud före eller efter följande tider:

  • Vardagar (måndag – fredag) kl. 7.00 – 21.00
  • Helger (lördag – söndag) kl. 9.00 – 15.00.   

Bostadsrättsföreningen ansvarar för allt underhåll av gemensamma utrymmen som trapphus, fasader och tak. Kostnaderna för detta underhåll finansieras främst genom månadsavgiften. Föreningen ansvarar också för underhåll av gemensamma el- och vattenledningar, ventilation och avlopp. En grundläggande regel är att du som bostadsrättsinnehavare ansvarar för alla synliga ledningar och föreningen ansvarar för ledningar som finns gömda i väggar, golv och tak. 

Felanmälan görs enklast till HSB fastighetsservice på tel. 010-442 1100 (vardagar kl. 7.00–17.30) eller via e-post servicecenter.stockholm@hsb.se.

Om skadan eller problemet är akut så ringer du HBS jour på telefon 08-695 00 00.

OBS! Kontakta inte styrelsen för att felanmäla utan använd numren till HSB fastighetsservice eller HSB jour, eller använd felanmälan som du finner i menyn