Kameraövervakning

Under 2022 begränsade styrelsen öppettiderna grovsoprummet och förtydligade informationen om vad som får kastas och vad den boende själv får ansvara för att forsla bort. Syftet var att få ner kostnaderna för extra tömningar av sopor som inte har sorterats rätt samt kostnader för att ta hand om skräp och annat som har dumpats där.

Initialt gav denna åtgärd en god effekt men med tiden har problemen återkommit. Styrelsen har mot bakgrund av detta beslutat om elektronisk kameraövervakning av grovsoprummet från och med 28 februari 2024.

Om kameraövervakning 

Övervakningen innebär att information kan lagras rörande vem som har besökt soprummen vid en viss tidpunkt. Information om var en viss person befunnits vid en viss tidpunkt är en personuppgift om den går att koppla till en fysisk person. Det blir ett komplement till befintligt taggsystem som används för inpassering i soprummen.

Kamerorna kommer att användas tillsammans med nuvarande inpasseringssystem. Det ger styrelsen möjlighet att vidta åtgärder mot de medlemmar som behöver vidare vägledning i sopsortering.

Rättslig grund

För att uppgifter enligt ovan ska få registreras, krävs att syftet med registreringen väger upp för det integritetsintrång det innebär att få sina uppgifter behandlade. Föreningens syfte med behandlingen är att kunna säkerställa att bland annat regler för sopsortering följs. Föreningens intresse av att förhindra och komma tillrätta med misskötsamhet i soprum väger i det här fallet tyngre än den enskildes intresse. Kameraövervakningen är nödvändig för att uppfylla föreningens intresse av att ha god ordning i grovsoprummet och att hålla nere kostnaderna.

Ändamålet med att kunna behandla uppgifter om skötseln i soprummet är bland annat för att dessa ska hållas i ett fint skick men främst för att inte föreningens medlemmar ska drabbas av högre kostnader än nödvändigt. Det är i allas intresse och för allas trevnad.
Uppgifterna kommer endast att användas i de fall någon regelöverträdelse har förekommit. De åtgärder som kan komma att vidtas vid regelöverträdelser är att föreningen kan anmoda en bostadsrättshavare att vidta rättelse, kräva ersättning för skada, spärra tillträde etc. Regelöverträdelser som kan föranleda åtgärd enligt ovan kan vara t.ex. misskötsamhet eller skadegörelse i soprum.

Enligt Datainspektionen behöver föreningen inte söka tillstånd hos Länsstyrelsen, eftersom föreningen inte filmar område där allmänheten har tillträde.

Hur länge lagrar vi uppgifterna?

Personuppgifterna lagras inte längre tid än nödvändigt. Dessa kommer att finnas tillgängliga som längst i två veckor och sedan raderas.

Vilka rättigheter har du?

Dina rättigheter går att hitta i Dataskyddsförordningen artikel 15 och 17. Du kan också klaga hos Datainspektionen om du tycker att föreningen bryter mot lagar, regler eller avtal. Den som registreras har ett antal rättigheter enligt GDPR.

Dessa rättigheter är bland annat:
• Rätt att bli informerad före insamling av personuppgifter.
• Rätt att begära tillgång till personuppgifter.
• Rätt att veta hur personuppgifter används.
• Rätt att få information rättad.
• Rätten att bli glömd, d.v.s. rätt att få informationen raderad vid utträde ur föreningen.
• Rätten att kräva att personuppgifter inte används.

Om du har frågor kan du kontakta styrelsen som är personuppgiftsansvarig.