Fråga/svar

02 april 2023 Styrelsen kommer att skriva svar på de frågor som kommer till vår kännedom om bl.a. bredbandsbytet, ny styr till motorvärmare, mm. Skriv till styrelsen@volten.se. Texten uppdateras löpande.

Fråga/svar

Senast uppdaterad 2023-04-16

1. Ny router, aktivering hos Sappa
Man måste inte aktivera sig hos Sappa, bredbandstjänsten börjar ändå. Man ska dock aktivera sig om man vill ha deras router. Vill man ha IP-telefoni ska man också aktivera sig och beställa tjänsten (meddela även detta hos Telenor innan omkopplingen). Sappas router behöver användas om man vill ha IP-telefoni. Vill man inte ha deras router eller IP-telefoni behöver man inte aktivera sig. Ni kan använda er egen router.

2. Varför väljer ni ett system för el till motorvärmare som inte går att styra på distans?
Det finns system som kan styras på distans och även debitera enskild elförbrukning, mm. Dessa är dock mångdubbelt dyrare i både inköp, drift och administration. Behovet av el till motorvärmare kommer att minska i takt med att elbilar blir vanligare. Med detta system kan vi dessutom byta ut de enheter som inte fungerar redan nu. Vi behöver inte driftsätta ett nytt system och det nuvarande kan användas parallellt och stängas ner när det är dags. Vi kan dessutom använda de befintliga lådorna. Priset för medlemmen påverkas inte, vilket det hade gjort avsevärt om vi hade valt en dyrare lösning med fler funktioner. En dyrare lösning hade inte installerats på alla platser heller med följden att en hel del hushåll hade behövt byta parkeringsplats.

3. Måste den ny routern kopplas in samma dag som omkoppling sker?
Nej, den kan kopplas in både före och efter omkopplingen sker. Internet kan vara nere i flera timmar under dagen för omkoppling. Ska ni ha IP-telefoni så behöver Sappas egen router användas. Dagen som är bokad för portering (flytt) bestämmer när ert telefonnummer flyttas. Kontakta Sappa om detta. IP-telefoni kan inte flyttas innan omkopplingen har skett.

4. Telenor lägger ner sina mejladresser
Telenor har gett oss informationen att man kan behålla sin mejladress xxx@bredband.net om man fortsätter att vara kund hos dem genom att teckna en annan tjänst, t.ex. TV Stream mini. Detta gäller alltså enbart vissa fasta tjänster, fråga vilken tjänst som behövs för att behålla din mejladress. Telenor har även meddelat att de håller på att stänga ner dessa mejladresser, men vet inte hur lång tid det kommer att ta. Som vi skrev i VoltenNytt i december 2022 uppmanar de alla sina kunder att byta till en fristående leverantör, t.ex. Gmail, Outlook, Yahoo, mm.

5. VoltenNytt april
Nästa VoltenNytt kommer ut nu i slutet av april. Det kommer inte att delas ut i alla brevlådor längre. Det kommer att finnas högst upp på denna hemsida under rubriken "Nyhetsbrev". Ett antal utskrivna exemplar kommer även att finnas i brevlådan utanför förvaltningskontoret så man kan hämta själv.