Vilka tjänster du kan se när du loggar in beror på vilka tjänster du eller din bostadsrättsförening använder. När du loggar in så kan du se de tjänsterna som är aktuella för dig och din roll. Är du till exempel styrelsemedlem i en bostadsrättsförening som köper ekonomisk förvaltning av HSB, kan du se ekonomiska grafer och få rapporter över föreningens ekonomi. Andra exempel på tjänster är Föreningsdokument, Digitalt ritningsarkiv, Energistatistik och Underhållsplan.
Gå till hsb.se/stockholm och klicka på "Logga in" högst upp i högra hörnet.
Har du BankID loggar du enkelt in med ditt personnummer.
De största förändringarna i det inloggade läget är att allt har en helt ny design och struktur. Vi vill göra det enkelt att använda Mitt HSB oavsett vilken roll du har och vad du använder Mitt HSB till. Tjänsterna i sig fungerar precis som tidigare, men du kommer märka att de olika tjänsterna finns på mer en logisk plats och är lättare åtkomliga med färre klick. Är du styrelsemedlem och har ekonomisk förvaltning hos HSB kommer du nu också kunna se ekonomiska grafer över föreningens ekonomi direkt på din startsida.
Några av de bästa nyheterna i Mitt HSB
Några tjänster har bytt namn och plats i navigationen, exempelvis
Har du godkänt hantering av personuppgifter? Innan du kan börja använda e-tjänsterna i Mitt HSB behöver du godkänna hur HSB hanterar dina personuppgifter om du inte gjort det tidigare. Det gör du genom att logga in i Mitt HSB, gå till Mina Sidor/Min Profil/Mina Uppgifter, klicka på "Öppna länken i nytt fönster för optimal funktion", läs informationen och kryssa i checkboxen för "Jag har läst om hur HSB hanterar mina peronuppgifter" och klicka på Gå Vidare.
Om du ändå inte hittar eller har tillgång till tjänsten, hör av dig till Kund- och medlemsservice på 010-442 11 00 (öppet mån-ons & fre 08.00-16.30. tors: 08.00-18.00) eller fyll i formuläret här: www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/kontakt/
HSB Stockholm bjuder in till informationsträffar vid lanseringen av nya Mitt HSB. Där kan man få information om hur nya Mitt HSB fungerar och få chansen att ställa frågor.
I samband med lanseringen bjuder vi in kunder och medlemmar (fokus på förtroendevalda) till två träffar där vi visar en demo, och man får möjlighet att ställa frågor till projektet och våra tjänstespecialister.
Målet med Mitt HSB är att det ska vara så enkelt att använda att du inte ska behöva gå en utbildning för att kunna utföra dina uppgifter. Men vill du lära dig mer finns exempelvis instruktionsvideos för Mitt HSB och manualer för tjänsterna.
Du kan nå kund- och medlemsservice på 010-442 11 00 (öppet mån-ons & fre 08.00-16.30. tors: 08.00-18.00) eller fyll i formuläret här: www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/kontakt/
HSB vill skapa bättre förutsättningar för ökad kommunikation med sina medlemmar och kunder. Vi vill även förbättra användarvänligheten för våra medlemmar och kunder när de använder våra digitala tjänster, därför är detta ett naturligt nästa steg i den utvecklingen.
Vid lanseringen av nya Mitt HSB kommer det gamla Mitt HSB stängas ner och ersättas av det nya. Nya Mitt HSB blir gränssnittet (det man ser och navigerar i) medan innehållet i alla tjänster kommer fungera på samma sätt som tidigare.
Undantag brf-intranät: Om din bostadsrättsförening använder brf-intranätet i det inloggade läget, kommer detta länkas in från gamla Mitt HSB så ni har tillgång till alla era sidor och funktioner precis som vanligt.
Undantag Finansiella Rapporter: Den enda tjänsten som blivit lite annorlunda är det som tidigare kallast Brf-info. Brf-info har i nya Mitt HSB delats upp i Finansiella Rapporter och Fastighetsrapporter för att göra det enklare att hitta rätt. Vi har också utvecklat tydliga ekonomiska grafer som syns direkt på startsidan om du är förtroendevald i en bostadsrättsförening som köper ekonomisk förvaltning av HSB.
Om din bostadsrättsförening använder brf-intranätet i det inloggade läget, kommer detta länkas in från gamla Mitt HSB så ni har tillgång till alla era sidor och funktioner precis som vanligt.
Vi kommer jobba vidare med funktionaliteten av intranäten i nya Mitt HSB löpande och fler funktioner kommer integreras i nya Mitt HSB allt eftersom.
Tidigare har detta varit enbart styrelsens sidor men nu har era medlemmar/boende även möjlighet att ta del av intranätet och meddelanden från er styrelse.
Endast styrelsemedlemmar som har redaktörsrättigheter för er bostadsrättsförenings intranät kan editera innehållet.
Tjänsten Föreningsdokument är en tjänst som liknar ett dokumenthanteringssystem. Det lämpar sig till att lagra dokument som man ska arbeta i och som behöver lagras. Denna tjänst klarar att hantera ett stort antal dokument. EPiServer (intranätets publiceringsverktyg) är inte gjort för att fungera som ett dokumenthanteringssystem och lämpar sig därför inte för lagring av dokument. Däremot dokument som är riktade till större grupper, till exempel alla boende i er förening och som inte behöver ”lagras” eller som är tänkt att komplettera en redaktionell artikel (exempelvis en nyhet) kan man med fördel bifoga till redaktionellt material i intranätet.
Max filstorlek för dokument på intranätet är 10mb.
Nej, men Mitt HSB kommer att utvecklas kontinuerligt och förbättras med fler och förbättrade funktioner över tid.
Har du ett förbättringsförslag? Hör gärna av dig med dina synpunkter och idéer till kund- och medlemsservice på 010-442 11 00 (öppet mån-ons & fre 08.00-16.30. tors: 08.00-18.00) eller fyll i formuläret här: https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/kontakt/.
Plastkortet utgår som medlemsbevis och ersätts av det digitala medlemsbeviset som du hittar på Mitt HSB under Mina sidor/Min profil. Du kan antingen göra en utskrift eller visa upp webbsidan i din mobiltelefon.
Vi har valt att ta bort plastkortet dels för att spara på miljön men också för att underlätta för dig som medlem så att du alltid kan ta fram ditt medlemsbevis även om du inte har kortet med dig.
Gå till Mina sidor/Min Profil och klicka på Medlemsbevis. Sedan kan du använda webbläsarens utskriftsikon, alternativt kortkommando Ctrl+P på PC eller Command+P på Mac.
Det gör du under Mina Sidor/Min Profil, längst ned på sidan.
Är det något som inte fungerar i Mitt HSB vill vi gärna få reda på det så vi kan åtgärda felet. Du är alltid välkommen att höra av dig till vår kund- och medlemsservice på 010-442 11 00 (öppet mån-ons & fre 08.00-16.30. tors: 08.00-18.00) eller fyll i formuläret här: www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/kontakt/
Nej, det vi rekommenderar är att ha utförlig information om bostadsrättsföreningen på er brf-webbsida och hänvisa mäklare dit.
I tjänsten Styrelsesammansättning kan styrelsen ”peka ut” en person som varken bor i brf:en eller som sitter i styrelsen, som ”Anställd i brf”.
Gå till Mitt Uppdrag/Administration/Styrelsesammansättning, klicka på ”Lägg till styrelsemedlem” och följ stegen. Notera att personen kommer att kunna se allt som styrelsen ser.
Fyll i formuläret på www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/kontakt/ och välj kategorin ”Förbättringsförslag” så når din idé rätt person.
Funktionen inlägg från styrelsen där styrelsemedlemmar kan skriva nyheter till boende i den egna bostadsrättsföreningen är en efterlängtad funktion. Det är en av förbättringarna som HSB kommer att se över under de kommande åren.
En fördel med nya Mitt HSB är att nya funktioner och förbättringar i webbplattformen enklare kan uppdateras.