På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Vissa cookies används även för att optimera vår kontakt med dig som webbanvändare och för att kunna ge förmånliga erbjudanden som kan vara intressanta för dig genom annonsering (målinriktad nätreklam). Genom att klicka på acceptera och fortsätta använda hemsidan samtycker du till att dessa cookies används. Läs mer om cookies här

Cookies är ett fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en webbplats. Den består av en textfil, som lagras i din enhet. Den används för att känna igen dig och förbättra din användarupplevelse, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till funktioner anpassade efter dina tidigare val. Cookies gör det möjligt att mäta trafiken och samla in statistik på webbsidan.  
 
HSB använder följande cookies:  

  • Beständig cookies – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den eller när den upphör att gälla. Används till exempel för inställningar som du valt på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse. 
  • Tillfällig cookie  Lagras tillfälligt i din webbläsare under tiden du besöker en hsb.seDärefter försvinner den när du stänger din webbläsare. 

Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen. 

Cookies kan också delas in i förstaparts- och tredjepartscookies. Förstapartscookies är cookies som sätts av hsb.se (innehavaren av webbplatsen). Tredjepartscookies sätts av en annan webbplats, t.ex. för statiskanvändning av webbsidan eller annonsering.  

HSB är ett samlingsnamn för HSB Riksförbund, dess dotterbolag samt de regionala HSB-föreningarna. Samtliga använder webbsidan hsb.se och använder sig av cookies.  Det innebär att de olika bolagen och föreningarna kan vara ansvariga för utplacering av cookies på olika delar av webbplatsen. För att ge dig en bättre överblick innefattar denna policy information för hela webbplatsen, oavsett vilket bolag eller förening som har placerat ut cookies på en viss del av hemsidan. I HSBs lista över cookies anges vilka cookies som används på olika delar av hsb.se. 

Hur vi använder cookies 

På hsb.se används cookies för att mäta trafiken och användandet av vår webbplats, webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare och erbjuda andra tjänster som du efterfrågat. Cookies används även för att optimera vår kontakt med dig som webbanvändare och för att kunna ge förmånliga erbjudanden som kan vara intressanta för dig genom annonsering (målinriktad nätreklam). 

Behandling av personuppgifter 

I vissa fall hanterar vi personuppgifter i samband med användandet av cookies 

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare? 

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer. 

De som kan komma i kontakt med uppgifterna är HSBs marknad- och kommunikationsavdelning, leverantören av hsb.se och de tredjeparter som är tjänsteleverantörer för HSB i samband med användningen av cookies, exempelvis vid annonsering och analys av användning av webbplatsen. 

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna? 

Hemsidebesökares personuppgifter behandlas för följande ändamål: mäta trafiken och användandet av vår webbplats, se till att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare och erbjuda andra tjänster som du efterfrågat. Cookies används även för att optimera vår kontakt med webbanvändare och för att kunna ge förmånliga erbjudanden till personer som kan vara intresserade genom annonsering (målinriktad nätreklam).  

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen? 

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.  

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke. 

Om du inte vill tillåta lagring av cookies på din dator kan du ställa in detta i din webbläsare. 

Hur länge lagras personuppgifterna? 

Hur länge vi behandlar dina personuppgifter varierar beroende på vilken cookie som sätts i din webbläsare. Beständiga cookies finns kvar på din dator till dess att du tar bort dem eller utgångsdatumet passerat och du återkommer till vår webbsida. Tillfälliga cookies saknar utgångsdatum och lagras temporärt i din dator under tiden du är inne på vår webbsida. När du stänger ned din webbläsare försvinner eventuella sessionscookies. 

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här 

Så säger lagen 

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att: 

  • att webbplatsen innehåller cookies 
  • vad cookies används till 

Besökaren ska också samtycka till att cookies används, med undantag för sådana cookies som är nödvändiga för att överföra ett meddelande via ett elektroniskt kommunikationsnät eller sådana cookies som är nödvändiga för att erbjuda en tjänst som du som webbplatsanvändare efterfrågat. 

Att stänga av och granska cookies 

Du har möjlighet att stänga av cookies genom din webbläsare, det gör du genom att besöka sidan anonymt. Hur du gör detta skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. Om du inte accepterar cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda. I webbläsaren kan du också se över vilka cookies som lagrats tidigare och radera dessa. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.  

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke 

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades. 

Ytterligare information 

Vid frågor om policyn eller vid andra önskemål avseende cookies, vänligen kontakta oss enligt nedan. 

Kontaktuppgifter 

Juristjouren 

E-postadress: juristerna@hsb.se 

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats. 

Stäng

Kontakta oss

Har du frågor som rör t.ex. Mitt HSB, medlemskap, avier eller parkeringsplats?

Nedan svarar vi på några vanligt förekommande frågor. Hittar du inte svaret du söker är du välkommen att fylla i kontaktformuläret längst ned på sidan, så återkommer vi till dig så snart vi kan.

Är något trasigt i din lägenhet eller vill du få kontakt med en fastighetsskötare för annan hjälp? Gör en felanmälan här!

MED ANLEDNING AV CORONAVIRUSET COVID-19 

Med anledning av Coronaviruset genomför våra fastighetsskötare i huvudsak akuta åtgärder i lägenheter just nu och vi har längre kötider än vanligt via telefon till vår Kund- och Medlemsservice.

För att kunna ge bättre och snabbare personlig service har vi temporärt ändrat våra telefontider till Kund- och Medlemsservice till kl. 9-15 alla vardagar, då vi ökar bemanningen. Felanmälan via telefon vid akuta ärenden är öppen enligt ordinarie telefontider. 

Om ditt ärende inte är akut ber vi dig att i första hand kontakta oss via vårt felanmälanformulär eller kontaktformulär. Exempel på akuta ärenden är vattenläckor,  brott i strömförsörjning eller avloppsstopp med risk för översvämning.

Vi är ledsna för eventuella olägenheter detta medför.  
Vi uppdaterar löpande information utifrån rådande läge
 här.

Mitt HSB

Har du problem att logga in på Mitt HSB?

Vid problem att logga in på Mitt HSB, vänligen använd kontaktformuläret nedan för att kontakta vår Kund- och Medlemsservice. 

Medlemskap i HSB Stockholm

Hur blir jag medlem i HSB Stockholm?

Du blir enklast medlem i HSB Stockholm på vår hemsida, klicka här för att komma rätt.

Du är även varmt välkommen att besöka vår medlemsmottagning där vi gärna hjälper dig. Besöksadressen är Fleminggatan 41 och du hittar medlemsmottagningens öppettider längst ner på sidan.

Hur kan jag betala min medlemsavi?

Din medlemsavi skickas ut en gång per år i januari, avin skickas per post till din folkbokföringsadress.

Om du anmäler dig för E-faktura för den årliga medlemsavgiften för ditt medlemskap i HSB Stockholm skickar vi den årliga avin elektroniskt till din internetbank. Det enda du behöver göra är att godkänna betalningen. För e-faktura för medlemsavgiften söker du fram ”HSB Stockholm årlig medlemsavgift” i din internetbank och följer instruktionerna.

Varför har både jag och min sambo fått varsin medlemsavi?

Troligtvis har ni båda ett varsitt medlemskap. Vi erbjuder våra medlemmar som är folkbokförda på samma adress möjligheten att ingå ett familjemedlemskap i vårt medlemsregister. Det innebär att en av medlemmarna blir huvudmedlem, det är huvudmedlemmen som får avin för den årliga medlemsavgiften. Ett familjemedlemskap gäller från det datum det anmäls. För att ingå ett familjemedlemskap behöver ni anmäla detta till oss innan medlemsavins förfallodatum 31 januari 2020.

Om man inte är folkbokförda på samma adress eller om huvudmedlemmen avslutar sitt medlemskap avslutas familjemedlemskapet och alla medlemmar får en egen avi för årsavgiften.

Var hittar jag mitt medlemskort?

När du loggar in på Mitt HSB hittar du ditt medlemsbevis på startsidan, det kan du visa upp i butiken via mobilen alternativt skriva ut det från en dator.

Hur avslutar jag mitt medlemskap?

Om du inte längre vill vara medlem i HSB Stockholm behöver du meddela oss detta skriftligen via mejl, brev eller i kontaktformuläret som du hittar här, ditt personnummer eller medlemsnummer behöver vara angivet. Tänk på att om du är bosparare och avslutar ditt medlemskap förlorar du samtliga bosparpoäng som kan ge dig förtur till HSB:s nyproducerade bostadsrätter och hyresrätter.

Vissa bostadsrättsföreningar kräver medlemskap i HSB Stockholm för bostadsrättsinnehavarna. Vilka regler som gäller i den bostadsrättsförening du bor i framgår av föreningens stadgar.

Medlemskapet avslutas inte automatiskt vid försäljning av lägenhet.


Eventuell återbetalning av medlemsandel

Som medlem i HSB Stockholm har du betalat en andel på 500 kr som återbetalas vid utträde. Eventuella skulder i form av obetalda medlemsavgifter dras från andelen innan utbetalning.

HSB Stockholm använder sig av Swedbanks utbetalningsservice. Genom att anmäla ditt konto till kontoregistret kommer utbetalningen betalas ut till ditt bankkonto oavsett vilken bank du har, det enda som krävs är att du är kontohavare. Tänk på att anmäla ditt konto när du meddelar HSB Stockholm om avslutat medlemskap och skriv gärna med det i ditt ärende.

Skänka medlemsandel till We Effect vid avslut av medlemskap

Om du önskar skänka din medlemsandel till We Effect skriver du med ditt personnummer och att du vill skänka din andel när du avslutar ditt medlemskap, vi utbetalar då din andel som en gåva i ditt namn.

När du stödjer We Effects arbete så bidrar du till att förändra människors liv, genom nya kunskaper kan de ta klivet ur fattigdom för gott. Tack för ditt bidrag!

Bosparande i HSB Stockholm

Hur börjar jag bospara?

Det gör du i tre enkla steg:

1. Bli medlem i HSB
2. Öppna ett HSB Bosparkonto och välj sparformer
3. Lägg upp en stående överföring och börja samla bosparpoäng

Så börjar du bospara i HSB

Hur får jag en lägenhet?

Du söker lägenheter på www.hsb.se. Klicka på fliken sök boende, välj köp eller hyr bostad och fyll i de önskemål som du har.

Du gör en intresseanmälan genom att skriva in ditt fullständiga personnummer på valt objekt och klicka på anmäl intresse. För våra nyproducerade bostadsrätter fyller du i ett formulär vid din intresseanmälan.

Du kan se dina intresseanmälningar på Mitt HSB. För att få en hyresrätt eller få förtur till en nyproducerad bostadsrätt inom HSB Stockholm behöver du vara medlem samt bosparare.

När får jag en lägenhet?

Detta är beroende på vart du vill bo och hur många som är intresserade av lägenheten. Bospararen med flest poäng som är intresserad blir erbjuden lägenheten. För att se vad tidigare hyresrätter och nyproducerade bostadsrätter har förmedlats för kan du gå in på www.hsb.se/stockholm och klicka på bo i HSB. Där väljer du sedan Hyresrätt > Hyresrätter i HSB Stockholm eller Bostadsrätt > Nyproduktion i Stockholm.

Hur kan jag se mina bosparpoäng?

För att se dina bosparpoäng kan du logga in på Mitt HSB med mobilt BankID eller BankID på kort, inloggning med kod fungerar inte för att se bosparspoäng. Klicka sedan på fliken bospara, där framgår det hur många poäng du har samt om du har ett överskottssparande.

För att kunna se minderårigas poäng kan vi skicka ett bosparsbrev till folkbokföringsadressen. Kontakta oss via telefon eller kontaktformuläret nedan för att göra en beställning.

Kan jag överlåta mina bosparpoäng?

Ja, för att överlåta en del eller hela bosparandet behöver överlåtaren och mottagaren/mottagarna besöka vår medlemsmottagning på Fleminggatan 41. Det behöver även medtas ett släktskapsbevis där det framgår att personerna är släkt, släktskapsbeviset går att hämta från Skatteverket. På vår hemsida finns det blanketter som är bra att ha med sig. Mottagaren/mottagarna behöver vara medlem samt ha öppnat ett bosparkonto utan poäng innan överlåtelsen kan ske.

Avier för hyresrätt och bostadsrätt

Var hittar jag mina avier?

Du hittar dina avier genom att logga in på Mitt HSB med BankID eller med personnummer och lösenord. Under ”Mina sidor” och ”Min bostad” finns dina avier under "Avier & Betalning".

Hur tolkar jag min avi?

På din avi kan det förekomma några begrepp som du kanske inte känner till, nedan är några exempel av vad som kan förekomma.

IMD: Står för individuell mätning och debitering, i din bostadsrättsförening kan det förekomma att delar av din avgift debiteras individuellt. Det kan t.ex. vara varmvatten eller el. En mätare kopplad till din lägenhet mäter din individuella förbrukning och lägger automatiskt upp en debitering på din avi. Generellt så kommer debiteringen ca 3 månader i efterhand.

Överlåtelseavgift: När du genom en försäljning eller gåva överlåter hela eller delar av din bostadsrätt debiteras en överlåtelseavgift, det kan antingen vara köparen eller säljaren som står för denna kostnad. Vad som gäller i din bostadsrättsförening framgår av stadgarna. 

Pantsättningsavgift: När du tar nya eller omförhandlar befintliga lån för din bostadsrätt debiteras en pantsättningsavgift, detta är en engångsavgift. Hur många pantsättningsavgifter som debiteras beror på om du har flera lån eller om ditt lån är uppdelat i flera delar. Det är en avgift per lån/del av lån. 

Varför har jag fått avier fast jag sålt min bostadsrättslägenhet?

Avierna skickas från oss en gång per kvartal, den som äger lägenheten per den första vid ett månadsskifte är betalningsansvarig för hela månaden. Om du har sålt din lägenhet mitt i en månad kan mäklaren hjälpa till att reglera kostnaden mellan köpare och säljare, vanligtvis via en likvidavräkning.

Hur kan jag betala min avi?

Din avgifts-/hyresavi skickas som standard kvartalsvis via brev till din aviadress (mars, juni, september och december). Du kan även välja nedan betalningssätt.

Kivra: Om du använder Kivra som din digitala brevlåda kommer dina avier dit. Om du önskar avregistrera en specifik avsändare till Kivra kan du logga in på www.kivra.se och klicka på Inställningar > Avsändare. Om du behöver hjälp kan du kontakta Kivras support.

Autogiro: Du kan själv anmäla autogiro via din internetbank, om du bor i en hyresrätt söker du på ”HSB Stockholm hyresfastigheter”, om du bor i en bostadsrätt eller samfällighet söker du på ”HSB Stockholm Brf”. Fyll sedan i personnummer som betalarnummer, om du vill betala för någon annan är det deras personnummer som anges. Om det är registrerat korrekt dras beloppet via autogiro till nästkommande kvartal.

E-faktura: Du kan själv anmäla e-faktura via din internetbank. Du söker upp "HSB Stockholm ek förening" och anger ditt personnummer, namn och avtalsnummer (avtalsnumret finns angivet på din avgifts/hyresavi under namn och adress). Om det är registrerat korrekt skickas dina avier via e-faktura till nästkommande kvartal.

Övriga frågor

Hur gör jag för att hyra ut min lägenhet i andrahand?

Om du önskar hyra ut din lägenhet i andrahand behöver du skicka in en ansökan, är du osäker var du ska skicka in din ansökan, hur du fyller i blanketten eller vilka skäl du kan ansöka för är du välkommen att kontakta oss.

www.hyresnamnden.se kan du läsa mer om skäl för uthyrning och vilken avgift/hyra du kan ta ut. Blanketten hittar du enligt nedan:

  • Bostadsrätt: Du kan själv hitta din ansökningsblankett via inloggat läge på Mitt HSB, blanketten finns under fliken mallar & blanketter.
  • Hyresrätt: Du kan själv hitta din ansökningsblankett här.

Önskar du få blanketten skickad till dig är du välkommen att kontakta Kund-och Medlemsservice.

Jag vill överlåta hela eller delar av min lägenhet, hur går jag tillväga?

Om du ska överlåta hela eller delar av din bostadsrätt utan mäklare behöver du skicka in överlåtelsehandlingar, var du ska skicka in dina handlingar är olika beroende på vilken bostadsrättsförening du bor i eller som du ska flytta in i.

Om handlingarna ska skickas till HSB Stockholm kan du använda nedan kontaktvägar:

Post:
HSB Stockholm, Kund-och Medlemsservice, 112 84 Stockholm

Mejl:
service.stockholm@hsb.se

Vid hjälp av en mäklare sköter dem kontakten med HSB och skickar in alla handlingar.

  • Gåva: Om överlåtelsen sker genom gåva (utan köpeskilling) använder man sig av ett gåvobrev.
  • Försäljning: Om överlåtelsen sker genom försäljning (med köpeskilling) använder man sig av ett överlåtelseavtal.
  • Bodelning: Om överlåtelsen sker genom bodelning skickas ett bodelningsavtal in, om det avser två makar skickas även ansökan om äktenskapsskillnad eller anmälan till tingsrätt om bodelning med.
  • Arv: Om överlåtelsen sker genom arv skickas en stämplad bouppteckning in, vid flera dödsbodelägare än en skickas även en arvskifteshandling med.

Många kontrakt finns att köpa i bokhandeln, om du är osäker på vad som ska framgå i underlagen är du välkommen att kontakta oss.

Jag vill byta min hyresrätt, hur går jag tillväga?

Om du önskar byta din hyreslägenhet inkommer du med en blankett som du hittar på vår hemsida under fliken bo i HSB-hyresrätt-blanketter för hyresgäster. På blanketten framgår det vilka övriga handlingar som ska bifogas blanketten.

Var kan jag få ett utdrag av min lägenhetsförteckning?

På Mitt HSB kan du själv ta ut ditt lägenhetsutdrag. Du kan även beställa ett genom att kontakta Kund-och Medlemsservice via kontaktformuläret eller via telefon, det skickas då till din folkbokföringsadress.

Om du behöver ett lägenhetsutdrag till din bank kan vi mejla utdraget till din bankkontakt, inkom då med kontaktuppgifter (mejladress) till banken så skickar vi ett digitalt underlag.

Jag har tagit lån och behöver en underskrift av bostadsrättsföreningen, var ska jag skicka in min pantsättningshandling?

Var du ska skicka in dina handlingar är olika beroende på vilken bostadsrättsförening du bor i eller som du ska flytta in i. Vänligen kontakta oss för hjälp med uppgifter.

Om panthandlingen ska skickas till HSB Stockholm använder du nedan adress:

HSB Stockholm
FE 5409
Frösön

Pantsättningsavgift: När du tar nya eller omförhandlar befintliga lån för din lägenhet debiteras en pantsättningsavgift, detta är en engångsavgift.
Hur många pantsättningsavgifter som debiteras beror på om du har flera lån eller om ditt lån är uppdelat i flera delar. Det är en avgift per lån/del av lån.

Mäklare

Hur kan jag som mäklare starta uppdrag via Mitt HSB?

För att kunna starta ett nytt uppdrag och få ut en mäklarbild behöver din mäklarfirma vara ansluten till HSB:s digitala tjänst för överlåtelser som du når genom Mitt HSB samt att du som mäklare behöver vara upplagd.

Kontakta Kund-och Medlemsservice för avtalet, att ansluta sig är kostnadsfritt. Om det är första gången ni ska lägga upp enskilda mäklare är det administratören som är angiven på avtalet som lägger till mäklare. Varje upplagd mäklare kan sedan i sin tur lägga till och ta bort nya mäklare.

Hur kan jag som mäklare ta ut en mäklarbild?

Genom att starta ett uppdrag via Mitt HSB får du tillgång till en mäklarbild, klicka på fliken Överlåtelser > Skapa ny på startsidan och följ instruktionerna. Mäklarfirman debiteras enligt prislista.

Hur går jag som mäklare tillväga för att avnotera en befintlig pantsättning på en lägenhet?

För att avnotera en gammal pantsättning behöver vi få in ett underlag från banken. Var banken ska skicka in handlingarna är olika beroende på vilken bostadsrättsförening det gäller. Vänligen kontakta oss för hjälp med uppgifter.

Om panthandlingen ska skickas till HSB Stockholm använder du nedan adress:

HSB Stockholm
FE 5409
Frösön

Kontaktformulär

Jag bor i en...

Läs om hur HSB behandlar personuppgifter.

* Obligatoriskt fält