På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen - till exempel lokalt innehåll - ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka på acceptera kan ditt regionala val sparas till nästa besök.         Om cookies

Vår webbplats hsb.se innehåller cookies. Cookies eller kakor är ett litet fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en sajt. Den består av en liten textfil, som lagras i din dator/webbläsare och används normalt för att förbättra användarupplevelsen för dig som besökare, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till vissa funktioner anpassade efter dina tidigare val.

Så säger lagen
Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

  • att webbplatsen innehåller cookies
  • vad cookies används till


Besökaren ska också samtycka till att cookies används.

Cookies på hsb.se
Cookies på hsb.se används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare. Cookies gör så att vi kan anpassa webbplatsen efter dina val.

Det finns två kategorier av cookies, beständig (permanent) cookie och tillfällig (session) cookie.

  • Beständig – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den. Används till exempel för inställningar som du fyllt i på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse.
  • Tillfällig  Lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du besöker en webbsida. Försvinner när du stänger din webbläsare.


Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen.

Att undvika cookies
Du kan ställa in din webbläsare, så att du kan surfa anonymt och inte lämna några spår efter dig. Inställningarna skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. I webbläsaren kan du också radera tidigare lagrade cookies. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.

Om du väljer att inte acceptera cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.

Stäng

Kontakta oss

Har du frågor som rör t.ex. medlemskap, avier eller parkeringsplats?

Nedan svarar vi på några vanligt förekommande frågor. Hittar du inte svaret du söker är du välkommen att fylla i kontaktformuläret längst ned på sidan, så återkommer vi till dig så snart vi kan.

Är något trasigt i din lägenhet eller vill du få kontakt med en fastighetsskötare för annan hjälp? Gör en felanmälan här!

Viktig information gällande bankbytet


Med anledning av bankbytet för bosparande har vi gått ut med en uppmaning om att uppdatera dina kontaktuppgifter. Det kan du göra under fliken "Mina Sidor" när du är inloggad i Mitt HSB. Där kan du bland annat lägga eller ändra till din e-postadress.

Medlemskap i HSB Stockholm

Hur blir jag medlem i HSB Stockholm?

Du blir enklast medlem i HSB Stockholm på vår hemsida, klicka här för att komma rätt.

Du är även varmt välkommen att besöka vår medlemsmottagning där vi gärna hjälper dig. Besöksadressen är Fleminggatan 41 och du hittar medlemsmottagningens öppettider längst ner på sidan.

Hur kan jag betala min medlemsavi?

Din medlemsavi skickas ut en gång per år i januari, avin skickas per post till din folkbokföringsadress.

Om du anmäler dig för E-faktura för den årliga medlemsavgiften för ditt medlemskap i HSB Stockholm skickar vi den årliga avin elektroniskt till din internetbank. Det enda du behöver göra är att godkänna betalningen. För e-faktura för medlemsavgiften söker du fram ”HSB Stockholm årlig medlemsavgift” i din internetbank och följer instruktionerna.

Varför har både jag och min sambo fått varsin medlemsavi?

Troligtvis har ni båda ett varsitt medlemskap. Vi erbjuder våra medlemmar som är folkbokförda på samma adress möjligheten att ingå ett familjemedlemskap i vårt medlemsregister. Det innebär att en av medlemmarna blir huvudmedlem, det är huvudmedlemmen som får avin för den årliga medlemsavgiften. Ett familjemedlemskap gäller från det datum det anmäls. För att ingå ett familjemedlemskap behöver ni anmäla detta till oss innan medlemsavins förfallodatum 31 januari 2020.

Om man inte är folkbokförda på samma adress eller om huvudmedlemmen avslutar sitt medlemskap avslutas familjemedlemskapet och alla medlemmar får en egen avi för årsavgiften.

Var hittar jag mitt medlemskort?

När du loggar in på Mitt HSB hittar du ditt medlemsbevis på startsidan, det kan du visa upp i butiken via mobilen alternativt skriva ut det från en dator.

Hur avslutar jag mitt medlemskap?

Om du inte längre vill vara medlem i HSB Stockholm behöver du meddela oss detta skriftligen via mejl, brev eller i kontaktformuläret som du hittar här, ditt personnummer eller medlemsnummer behöver vara angivet. Tänk på att om du är bosparare och avslutar ditt medlemskap förlorar du samtliga bosparpoäng som kan ge dig förtur till HSB:s nyproducerade bostadsrätter och hyresrätter.

Vissa bostadsrättsföreningar kräver medlemskap i HSB Stockholm för bostadsrättsinnehavarna. Vilka regler som gäller i den bostadsrättsförening du bor i framgår av föreningens stadgar.

Medlemskapet avslutas inte automatiskt vid försäljning av lägenhet.


Eventuell återbetalning av medlemsandel

Som medlem i HSB Stockholm har du betalat en andel på 500 kr som återbetalas vid utträde. Eventuella skulder i form av obetalda medlemsavgifter dras från andelen innan utbetalning.

HSB Stockholm använder sig av Swedbanks utbetalningsservice. Genom att anmäla ditt konto till kontoregistret kommer utbetalningen betalas ut till ditt bankkonto oavsett vilken bank du har, det enda som krävs är att du är kontohavare. Tänk på att anmäla ditt konto när du meddelar HSB Stockholm om avslutat medlemskap och skriv gärna med det i ditt ärende.

Skänka medlemsandel till We Effect vid avslut av medlemskap

Om du önskar skänka din medlemsandel till We Effect skriver du med ditt personnummer och att du vill skänka din andel när du avslutar ditt medlemskap, vi utbetalar då din andel som en gåva i ditt namn.

När du stödjer We Effects arbete så bidrar du till att förändra människors liv, genom nya kunskaper kan de ta klivet ur fattigdom för gott. Tack för ditt bidrag!

Bosparande i HSB Stockholm

Hur börjar jag bospara?

Steg 1: Bli medlem i HSB
Steg 2: Bli bosparare i HSB

Det första steget i att bli bosparare är att öppna ett HSB Bosparkonto. Det öppnar du enklast genom att logga in med BankID på kort eller mobilt BankID (när du klickar på länken slussas du vidare till Swedbanks sida).

Här kan du också öppna ett bosparkonto till barn (en förutsättning är att barnet är medlem i HSB). Sedan är det bara att börja spara, för varje sparad hundralapp får du 1 bosparpoäng. Du väljer själv hur mycket du vill spara men du kan maximalt få 5 poäng per månad, dvs. 500 kr/mån. Om du sparar mer än 500 kr i månaden blir de resterande pengarna ett överskott. Ditt överskottssparande räknas automatiskt av mot nya bosparpoäng för varje månad som passerar, tills du inte längre har något överskott kvar. Läs mer om hur HSB:s bosparande fungerar här.

Steg 3: Välj sparform

När du öppnat ditt bosparkonto kan du välja mellan flera alternativ för att hitta en eller flera sparformer som passar dig. Vad som är bäst för dig beror på om du sparar på kort eller lång sikt och om du är beredd att ta liten eller större risk. Du kan välja mellan tre olika sparformer – fonder, fasträntekonton och bosparkonto. För rådgivning hänvisar vi till Swedbank

Hur får jag en lägenhet?

Du söker lägenheter på www.hsb.se. Klicka på fliken sök boende, välj köp eller hyr bostad och fyll i de önskemål som du har.

Du gör en intresseanmälan genom att skriva in ditt fullständiga personnummer på valt objekt och klicka på anmäl intresse. För våra nyproducerade bostadsrätter fyller du i ett formulär vid din intresseanmälan.

Du kan se dina intresseanmälningar på Mitt HSB. För att få en hyresrätt eller få förtur till en nyproducerad bostadsrätt inom HSB Stockholm behöver du vara medlem samt bosparare.

När får jag en lägenhet?

Detta är beroende på vart du vill bo och hur många som är intresserade av lägenheten. Bospararen med flest poäng som är intresserad blir erbjuden lägenheten. För att se vad tidigare hyresrätter och nyproducerade bostadsrätter har förmedlats för kan du gå in på www.hsb.se/stockholm och klicka på bo i HSB. Där väljer du sedan Hyresrätt > Hyresrätter i HSB Stockholm eller Bostadsrätt > Nyproduktion i Stockholm.

Hur kan jag se mina bosparpoäng?

För att se dina bosparpoäng kan du logga in på Mitt HSB med mobilt BankID eller BankID på kort, inloggning med kod fungerar inte för att se bosparspoäng. Klicka sedan på fliken bospara, där framgår det hur många poäng du har samt om du har ett överskottssparande.

För att kunna se minderårigas poäng kan vi skicka ett bosparsbrev till folkbokföringsadressen. Kontakta oss via telefon eller kontaktformuläret nedan för att göra en beställning.

Kan jag överlåta mina bosparpoäng?

Ja, för att överlåta en del eller hela bosparandet behöver överlåtaren och mottagaren/mottagarna besöka vår medlemsmottagning på Fleminggatan 41 eller ett valfritt Swedbank-kontor och legitimera sig. Det behöver även medtas ett släktskapsbevis där det framgår att personerna är släkt, släktskapsbeviset går att hämta från Skatteverket. På vår hemsida finns det blanketter som är bra att ha med sig. Mottagaren/mottagarna behöver vara medlem samt ha öppnat ett bosparkonto utan poäng innan överlåtelsen kan ske.

Avier för hyresrätt och bostadsrätt

Var hittar jag mina avier?

Du kan hitta dina avier genom att logga in på Mitt HSB, avierna finns under fliken mina sidor-bostadsinfo.

Varför har jag fått avier fast jag sålt min bostadsrättslägenhet?

Avierna skickas från oss en gång per kvartal, den som äger lägenheten per den första vid ett månadsskifte är betalningsansvarig för hela månaden. Om du har sålt din lägenhet mitt i en månad kan mäklaren hjälpa till att reglera kostnaden mellan köpare och säljare, vanligtvis via en likvidavräkning.

Hur tolkar jag min avi?

På din avi kan det förekomma några begrepp som du kanske inte känner till, nedan är några exempel av vad som kan förekomma.

IMD: Står för individuell mätning och debitering, i din bostadsrättsförening kan det förekomma att delar av din avgift debiteras individuellt. Det kan t.ex. vara varmvatten eller el. En mätare kopplad till din lägenhet mäter din individuella förbrukning och lägger automatiskt upp en debitering på din avi. Generellt så kommer debiteringen ca 3 månader i efterhand.

Överlåtelseavgift: När du genom en försäljning eller gåva överlåter hela eller delar av din bostadsrätt debiteras en överlåtelseavgift, det kan antingen vara köparen eller säljaren som står för denna kostnad. Vad som gäller i din bostadsrättsförening framgår av stadgarna. 

Pantsättningsavgift: När du tar nya eller omförhandlar befintliga lån för din bostadsrätt debiteras en pantsättningsavgift, detta är en engångsavgift. Hur många pantsättningsavgifter som debiteras beror på om du har flera lån eller om ditt lån är uppdelat i flera delar. Det är en avgift per lån/del av lån. 

Hur kan jag betala min avi?

Din avgifts-/hyresavi skickas som standard kvartalsvis via brev till din aviadress (mars, juni, september och december). Du kan även välja nedan betalningssätt.

Kivra: Om du använder Kivra som din digitala brevlåda kommer dina avier dit. Om du önskar avregistrera en specifik avsändare till Kivra kan du logga in på www.kivra.se och klicka på Inställningar > Avsändare. Om du behöver hjälp kan du kontakta Kivras support.

Autogiro: Du kan själv anmäla autogiro via din internetbank, om du bor i en hyresrätt söker du på ”HSB Stockholm hyresfastigheter”, om du bor i en bostadsrätt eller samfällighet söker du på ”HSB Stockholm Brf”. Fyll sedan i personnummer som betalarnummer, om du vill betala för någon annan är det deras personnummer som anges. Om det är registrerat korrekt dras beloppet via autogiro till nästkommande kvartal.

E-faktura: Du kan själv anmäla e-faktura via din internetbank. Du söker upp "HSB Stockholm ek förening" och anger ditt personnummer, namn och avtalsnummer (avtalsnumret finns angivet på din avgifts/hyresavi under namn och adress). Om det är registrerat korrekt skickas dina avier via e-faktura till nästkommande kvartal.

Övriga frågor

Hur gör jag för att hyra ut min lägenhet i andrahand?

Om du önskar hyra ut din lägenhet i andrahand behöver du skicka in en ansökan, är du osäker var du ska skicka in din ansökan, hur du fyller i blanketten eller vilka skäl du kan ansöka för är du välkommen att kontakta oss.

www.hyresnamnden.se kan du läsa mer om skäl för uthyrning och vilken avgift/hyra du kan ta ut. Blanketten hittar du enligt nedan:

  • Bostadsrätt: Du kan själv hitta din ansökningsblankett via inloggat läge på Mitt HSB, blanketten finns under fliken mallar & blanketter.
  • Hyresrätt: Du kan själv hitta din ansökningsblankett här.

Önskar du få blanketten skickad till dig är du välkommen att kontakta Kund-och Medlemsservice.

Jag vill överlåta hela eller delar av min lägenhet, hur går jag tillväga?

Om du ska överlåta hela eller delar av din bostadsrätt utan mäklare behöver du skicka in överlåtelsehandlingar, var du ska skicka in dina handlingar är olika beroende på vilken bostadsrättsförening du bor i eller som du ska flytta in i.

Om handlingarna ska skickas till HSB Stockholm kan du använda nedan kontaktvägar:

Post:
HSB Stockholm, Kund-och Medlemsservice, 112 84 Stockholm

Mejl:
service.stockholm@hsb.se

Vid hjälp av en mäklare sköter dem kontakten med HSB och skickar in alla handlingar.

  • Gåva: Om överlåtelsen sker genom gåva (utan köpeskilling) använder man sig av ett gåvobrev.
  • Försäljning: Om överlåtelsen sker genom försäljning (med köpeskilling) använder man sig av ett överlåtelseavtal.
  • Bodelning: Om överlåtelsen sker genom bodelning skickas ett bodelningsavtal in, om det avser två makar skickas även ansökan om äktenskapsskillnad eller anmälan till tingsrätt om bodelning med.
  • Arv: Om överlåtelsen sker genom arv skickas en stämplad bouppteckning in, vid flera dödsbodelägare än en skickas även en arvskifteshandling med.

Många kontrakt finns att köpa i bokhandeln, om du är osäker på vad som ska framgå i underlagen är du välkommen att kontakta oss.

Jag vill byta min hyresrätt, hur går jag tillväga?

Om du önskar byta din hyreslägenhet inkommer du med en blankett som du hittar på vår hemsida under fliken bo i HSB-hyresrätt-blanketter för hyresgäster. På blanketten framgår det vilka övriga handlingar som ska bifogas blanketten.

Var kan jag få ett utdrag av min lägenhetsförteckning?

På Mitt HSB kan du själv ta ut ditt lägenhetsutdrag. Du kan även beställa ett genom att kontakta Kund-och Medlemsservice via kontaktformuläret eller via telefon, det skickas då till din folkbokföringsadress.

Om du behöver ett lägenhetsutdrag till din bank kan vi mejla utdraget till din bankkontakt, inkom då med kontaktuppgifter (mejladress) till banken så skickar vi ett digitalt underlag.

Jag har tagit lån och behöver en underskrift av bostadsrättsföreningen, var ska jag skicka in min pantsättningshandling?

Var du ska skicka in dina handlingar är olika beroende på vilken bostadsrättsförening du bor i eller som du ska flytta in i. Vänligen kontakta oss för hjälp med uppgifter.

Om panthandlingen ska skickas till HSB Stockholm använder du nedan adress:

HSB Stockholm
FE 5409
Frösön

Pantsättningsavgift: När du tar nya eller omförhandlar befintliga lån för din lägenhet debiteras en pantsättningsavgift, detta är en engångsavgift.
Hur många pantsättningsavgifter som debiteras beror på om du har flera lån eller om ditt lån är uppdelat i flera delar. Det är en avgift per lån/del av lån.

Mäklare

Hur kan jag som mäklare starta uppdrag via Mitt HSB?

För att kunna starta ett nytt uppdrag och få ut en mäklarbild behöver din mäklarfirma vara ansluten till HSB:s digitala tjänst för överlåtelser som du når genom Mitt HSB samt att du som mäklare behöver vara upplagd.

Kontakta Kund-och Medlemsservice för avtalet, att ansluta sig är kostnadsfritt. Om det är första gången ni ska lägga upp enskilda mäklare är det administratören som är angiven på avtalet som lägger till mäklare. Varje upplagd mäklare kan sedan i sin tur lägga till och ta bort nya mäklare.

Hur kan jag som mäklare ta ut en mäklarbild?

Genom att starta ett uppdrag via Mitt HSB får du tillgång till en mäklarbild, klicka på fliken Överlåtelser > Skapa ny på startsidan och följ instruktionerna. Mäklarfirman debiteras enligt prislista.

Hur går jag som mäklare tillväga för att avnotera en befintlig pantsättning på en lägenhet?

För att avnotera en gammal pantsättning behöver vi få in ett underlag från banken. Var banken ska skicka in handlingarna är olika beroende på vilken bostadsrättsförening det gäller. Vänligen kontakta oss för hjälp med uppgifter.

Om panthandlingen ska skickas till HSB Stockholm använder du nedan adress:

HSB Stockholm
FE 5409
Frösön

Kontaktformulär

 

Jag bor i en...

Läs om hur HSB behandlar personuppgifter.

* Obligatoriskt fält