Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Kundtjänst

Ring oss på 010-451 30 00
Öppettider: mån-tors 08.00–18.00 fre 08.00–16.00

Felanmälan

Bostadsrätt: 010-451 30 50 Hyresrätt: 010-451 30 30 Akuta fel: 010-451 30 60

Förvaltningstjänster

Enskilda tjänster eller en helhetslösning? Vi ger er ett förslag som passar just er bostadsrättsförening!

HSB Sydost

Kundtjänst
Telefon: 010-451 30 00
Fax: 010-451 30 10
E-post: kundtjanst.sydost@hsb.se

Öppettider:
Helgfria vardagar mån-tors 08.00–18.00, fre 08.00–16.00
Dag före helgdag 08.00–15.00
Röda dagar stängt

Huvudkontor                                                     

Besöksadress: Storgatan 14, Växjö     
Postadress: Box 52, 351 03 Växjö
                                                                         
Öppettider:

Tisdagar och torsdagar 10.00-16.00
Lunchstängt 11.30–12.30

Vanliga frågor & svar

Nedan hittar du vanligt förekommande frågor till kundtjänst, kanske finner du svaret på just din fråga! Om inte är du varmt välkommen att kontakta oss.

 

Jag har inte fått mina hyres-/avgiftsavier, hur gör jag?

Svar: Är du nyinflyttad så får du hyres-/avgiftsavier efter tillträdesdagen. Aviseringen sker i första hand digitalt. Finns inte namnet uppsatt på lägenheten eller postfacket vänligen sätt upp en tillfällig lapp. Kontrollera också att din adressändring har gått igenom och att det är din nya adress som är registrerad. Du hittar alltid dina avier på Mitt HSB under fliken ”Min bostad”.  

 

Hur gör jag för att få autogiro och när kommer dragningen att starta?

Svar: Ditt autogiro kommer igång efter att vi har fått ett godkännande från din bank. Får vi godkännandet mitt i ett kvartal kommer pengarna inte börja dras förrän tidigast kvartalet efter. Det är bra att ha lite uppsikt över kontot så att du ser när dragningarna kommer igång, eftersom du inte får något meddelande om när det aktiverats. Du kan ansöka om autogiro antingen via din internetbank eller via blankett från oss. Du hittar blanketten här.

 

Jag har köpt bostad i en HSB-förening, vad behöver jag göra nu?

Svar:  Du behöver i ett första steg registrera medlemskap på hsb.se/medlem, steg två är att styrelsen i bostadsrättsföreningen kommer få underlag från överlåtelseprocessen för att kunna godkänna ditt medlemskap i föreningen. För föreningsspecifika frågor så som TV-utbud och internet med mera behöver du kontakta styrelsen eller eventuell förvaltare/vicevärd. Om föreningen du har köpt bostadrätt i har en hemsida brukar du kunna hitta mer information där, alternativt i bostadsrättsföreningens senaste årsredovisning.

 

Jag kommer inte överens med min styrelse, vad ska jag göra?

Svar: Som medlem i HSB Sydost ingår kostnadsfri juridisk medlemsrådgivning. Telefonnumret till medlemsrådgivningen är 0771-472 472 och du får då prata med en jurist. I övrigt är det viktigt att du deltar på din bostadsrättsförenings årliga stämma där du har möjlighet att göra din röst hörd och även få igenom förändringar genom att exemplevis lämna in motioner. Ett annat tips är att läsa på bloggportalen som du hittar här. Anders Högelius och Aster Boberg arbetar på HSB Sydost med medlemsfrågor och hjälper också gärna till med rådgivning.

 

Hur går det med min felanmälan?

Svar: Vi kommer att hantera din felanmälan inom ett par arbetsdagar. Inkomna ärenden hanteras i tur och ordning.  Tänk på att inte felanmäla samma ärende flera gånger.

 

Vad är ”överlåtelseavgift” och varför ska jag betala det?

Svar: Det är en administrativ kostnad som din förening kan och oftast beslutar att ta ut enligt HSB:s normalstadgar. Inom HSB Sydost är det vanligast att säljaren debiteras avgiften.

 

Jag ska flytta in i en hyresrätt hos HSB Sydost, när och hur kan jag få nycklarna?

Svar: Du bokar in en tid för nyckelkvittering via kundtjänst. Du har tillgång till dina nycklar från klockan 12.00 den första vardagen efter månadsskiftet.

 

Övriga kontaktuppgifter

mainimage

Lokalkontor

Ledning

Medlem och marknad

Nyproduktion

Hyresfastigheter

Förvaltning

Förvaltargruppen

Konsultgruppen