Andrahandsuthyrning

Regler för andrahandsuthyrning i Brf 32 Astolf

Du som bostadsrättsinnehavare har möjlighet att hyra ut lägenheten i andrahand. Det betyder att du upplåter din lägenhet till någon annan person som kan använda lägenheten självständigt. Du måste ha föreningens tillstånd för att göra detta.

För att få tillstånd krävs bland annat att du har ett skäl för uthyrning, att den är tidsbegränsad samt att uthyrningsperioden är minst tre månader. Även uthyrning via tjänster som exempelvis Airbnb räknas som andrahandsuthyrning och kräver tillstånd. Om tillstånd saknas från föreningens styrelse och lägenheten ändå hyrs ut i andrahand kommer bostadsrättsinnehavarens medlemskap i föreningen att ifrågasättas.

I ansökan om andrahandsuthyrningen måste styrkas att det finns skäl till uthyrningen. Sådana skäl kan vara:

● Tillfälligt arbete eller studier på annan ort eller i utlandet. För att tillfälligt arbete eller studier på annan ort ska utgöra beaktansvärt skäl för uthyrning bör orten ligga bortom, vad man kan anses utgöra ett normalt pendlingsavstånd, det vill säga mer än cirka 10 mil och en restid som överstiger 1,5 timmar per dag, enkel väg. Skälet ska styrkas med intyg från arbetsgivare eller studieintyg.

● Ålder eller sjukdom. Bostadsrättsinnehavaren kan om han eller hon läggs in på sjukhus eller annat tillfälligt boende på grund av ålder eller sjukdom, ansöka om andrahandsuthyrning av sin lägenhet.

● Särskilda familjeförhållande. Skäl för andrahandsuthyrning kan vara när en bostadsrättsinnehavare vill provbo i ett parförhållande. Skälet ska styrkas med bifogatpersonbevis för den sammanboende personen.

Föreningens styrelse godkänner andrahandsuthyrning av din lägenhet i två (2) år, ett (1) år i taget. Efter ett (1) år så får du skicka in en ny ansökan med intyg som prövas. Styrelsen kan i enskilda fall bevilja ytterligare förlängning om särskilt beaktansvärda skäl finns.

Vid särskilda familjeförhållande, provbo i ett parförhållande, godkänner vi max ett (1) år.

Skiv ut och fyll i ansökan, blankett "Ansökan om andrahandsuthyrning av lägenhet" samt bifoga intyg som styrker ditt skäl. Ansökan lämnas därefter till styrelsen via brevlådan i 34 A:s portingång eller via mail till ordforande32astolf@gmail.com. Styrelsen gör sedan en bedömning om andrahandsuthyrningen kan beviljas.

Viktigt att komma ihåg vid andrahandsuthyrning

Allt ansvar gentemot föreningen, som avgifter och ansvar för eventuella skador, fortfarande ligger på bostadsrättshavaren, även om denne upplåter sin lägenhet.

I vissa fall kan det vara aktuellt för styrelsen att neka andrahandsupplåtelse. Då har bostadsrättsinnehavaren rätt att överklaga beslutet hos hyresnämnden, som omprövar beslutet enligt sina kriterier. Hyresnämndens beslut går inte att överklaga.