Grannen stör mig, vad kan jag göra?

Det händer att en på olika vis känner sig störd av sin granne. Vi reder ut vad du kan göra för att försöka lösa problemet.

Bostadsrättshavare är skyldiga att ta hänsyn till andra boende i bostadsrättsföreningen när han eller hon använder och bor i sin lägenhet. Det är svårt att generellt säga vilka störningar som får accepteras och vilka som inte bör accepteras. Som exempel kan nämnas att ljud från barn som leker i normalfallet får tålas.

Som bostadsrättshavare bör du givetvis börja med att tala med din granne som stör och om det inte hjälper kan du anmäla störningarna till bostadsrättsföreningens styrelse med hjälp av en störningslista.

Det är mycket viktigt att du noga antecknar de störningar du upplever, exempelvis på en av föreningen utdelad störningslista. Det är dessutom mycket viktigt att varje person som upplever störningar lämnar in en egen störningslista och inte en gemensam för flera boende i huset.

Syftet med störningslistan är i första hand att föreningen ska få en uppfattning om hur allvarliga störningarna är. Det är bara styrelsen som kommer att läsa din störningslista.

Om styrelsen bedömer att störningarna inte är acceptabla kan styrelsen vidta rättsliga åtgärder mot den som stör. Det kan innebära att den som stör blir tvungen att flytta.

För att styrelsen ska kunna driva ett ärende angående störningar är det mycket viktigt att du som blir störd är villig att berätta om störningarna för exempelvis ett juridiskt ombud som föreningen har anlitat för att få störningarna att upphöra.

Det är inte ovanligt att det kan ta ganska lång tid från det att en störning börjar tills du ska berätta om den för en utomstående. Det kan även vara väldigt många störningstillfällen att hålla reda på. Dina anteckningar på störningslistan är därför också dina egna minnesanteckningar.

Om inte du eller dina grannar vill berätta om störningarna ni upplever är det i de allra flesta fall inte möjligt för föreningen att vidta några åtgärder för att få störningarna att upphöra. Föreningen är därför beroende av just din hjälp.

Om du har några frågor avseende ovanstående så kontakta styrelsen i din förening eller annan person som styrelsen har hänvisat till.