Andrahandsuthyrning

Andrahandsuthyrning ska alltid godkännas av bostadsrättsföreningens styrelse. Att hyra ut utan medgivande från styrelsen kan leda till avhysning och tvångsförsäljning av bostadsrätten.
Nedan finner ni information angående andrahandsuthyrning:

Om du vill ansöka om andrahandsuthyrning, måste du lämna in en ifylld blankett till styrelsen i god tid, senast en månad innan tilltänkt uthyrningsperiod, för att hinna behandla ärendet på ett styrelsemöte. Blanketten kan mailas till hsb33ejvind@gmail.com eller lämnas i styrelsens brevlåda i trappuppgången på Tegnérgatan 33A. Du kan hämta blanketten bland dokumenten nedan eller få den av styrelsen. För att ansökan ska godkännas, ska du bifoga en kopia av dokumentationen som styrker skälet för andrahandsuthyrningen. Uthyrningen ska gälla en begränsad tid, maximalt 12 månader och minst 3 månader. Uthyrningen kan, om särskilda skäl föreligger, förnyas. Hyresgästen ska namnges och kontaktuppgifter till båda parter ska lämnas.

Från och med 1 januari 2020 tar föreningen ut en administrativ avgift om 10% av ett prisbasbelopp per år för andrahandsuthyrning i enlighet med föreningens stadgar.

Om din ansökan godkänns, är du ändå skyldig att på ett eller annat sätt hålla dig informerad om vad som händer i föreningen under andrahandsuthyrningen. Bostadsrättsinnehavarens underskrift garanterar medvetenhet om att ansvaret fortfarande ligger hos bostadsrättsinnehavaren. Detta avser exempelvis följande: att avgiften blir betald i tid varje månad, att hyresgästen inte stör grannarna eller förstör i eller omkring lägenheten, samt att hyresgästen fått all nödvändig information om föreningens ordningsregler. Notera också att en förutsättning för att få hyra ut i andra hand är att en hemförsäkring med bostadsrättstillägg är tecknad för lägenheten ifråga.

För mer information om andrahandsuthyrning och för att hämta blanketten för ansökan, kan du kolla in dokumenten nedan: