Föreningsinformation

Föreningens fastigheter: Fålhagen 42:1-4
Adress: Fålhagsleden 2-8, 753 24 Uppsala

Antal lägenheter: 144 st
Fördelat på: 77 st ettor, 57 st tvåor, 10 st treor.
________________________________________________________________________________________________________________________

Genomförda åtgärder:

2023 - Införande av IMD
- Besiktning av balkonger (Resultat: Utan anmärkning)
- Tak- och fasadrenovering
2020 - OVK besiktning
- Stamspolning
2015 - Förnyelse av innergårdarna med diverse planteringar.
2015 - Byte av cirkulationspump, styr- och reglersystem samt expansionskärl i undercentral
2015 - Radonmätning (Resultat: Utan anmärkning)
2014 - Översyn av rabatter intill fasaderna inklusive montering av avskiljare för jord/dräneringsgrus.
2014 - OVK-besiktning
2013 - Stamrensning/underhållsspolning
2013 - Anläggning av lekplats på 6:ans gård
2013 - Kontroll av balkongplattor samt rostskyddsbehandling av balkongbalkar.
2013 - Ommålning av samtliga trapphus.
2010 - Alla fönster byttes ut till vändbara treglasfönster. Alla lägenhetsdörrar byttes ut till säkerhetsdörrar.
2008 - Nya stadgar antogs.
1995 - Stamrenovering och byte av elledningar.
1985/1986 - Grund och fasadrenovering. I samband med detta byttes balkongerna ut och nya bottenplattor gjöts.
1938/1939 - Byggnadsår

Pågående/planerade åtgärder

• Låsbyte på garageportar (2024)
  • Byte av radiatorventiler och termostater (2024)
  • Ny leverantör av städtjänster (2024)

Vad som ingår i avgiften

• Vatten
  • Värme
  • Bredband från Sappa (upp till 1000 Mbit) genom Ethernetuttag i lägenheten
  • TV (coaxial och streaming) basutbud via Sappa med bland annat SVT 1, SVT 2, TV3, TV4, Kanal 5, Sjuan och SVT Barnkanalen
  • IMD-anslutning med förmånliga priser för el
  • Tillgång till tvättstugor och torkrum (finns i varje fastighet)
  • Tillgång till källar- och/eller vindsförråd beroende på hus
  • Tillgång till gemensamma ytor såsom hobbylokal och grillplatser

Administration och fastighetsskötsel köps från HSB Uppsala.
Föreningslokal med plats för ca 16 personer finns för medlemmar att hyra för 150 kr/dag.

Antal tvättstugor: 4 st (1 per hus).
Antal torkrum: 5 st (1 per hus, 2 st i hus 6).

Bredband: 1000 Mbit fiber från Sappa (ingår i månadsavgiften).
TV: Sappa Duo (basutbud ingår i månadsavgiften).

Försäkring: Föreningen har tecknat kollektivt bostadsrättstillägg hos Protector Forsikring som gäller för samtliga bostadsrätter, mer information finns under fliken försäkring.

Parkering: Föreningen förfogar över 5 st garageplatser som uthyrs enligt kölista som administreras online genom medlemsportalen. Kötiden varierar, men är ofta över 10 år. Kostnaden för garageplats är för närvarande 600 kr/månad.

El: Föreningen använder sig av IMD (individuell mätning och debitering) för en mer kostnadseffektiv elhandel. Medlemmar betalar för närvarande en fast avgift om 400 kr/år och lgh och en rörlig avgift om 1,90 kr/kWh. Kostnaden debiteras från föreningen via HSB en gång i månaden och den boende har möjlighet att följa sin förbrukning via en portal med personlig inloggning.

Förråd: I samtliga fastigheter finns det källarförråd och/eller vindsförråd till de boende. Förråden varierar i storlek och placering.

Nyckelhantering: Alla accesser (fysiska nycklar, RFID-taggar, koder, inlogg till tvättstuga, etc.) hanteras av Byggbeslag

Ägarskap: Föreningen godkänner delat ägarskap; 10 - 90% accepteras. Juridisk person tillåts i normalfallet ej medlemsskap.

Äkta bostadsrättsförening: Ja.

Förvaltare: Fares Badawi - HSB Uppsala.