Trivselregler

Styrelsens ansvar
Styrelsen har ansvar för den löpande förvaltningen av föreningen. Detta innebär att styrelsen även har ansvar för att det är ordning och reda både i och utanför föreningens hus.

Medlemmarnas ansvar och skyldigheter
Enligt lagstiftningen och föreningens stadgar är du som medlem skyldig att bevara sundhet, ordning och skick inom fastigheten. Skyldigheten omfattar din lägenhet, gemensamma utrymmen och utvändiga ytor inom föreningen.

Som medlem ansvarar du även för familjemedlemmar, gäster, inneboende eller hantverkare som utför arbeten åt dig. Ansvaret gäller även vid uthyrning av lägenheten i andra hand.

Föreningen verkar för att skapa en god boendemiljö och en hög trivselfaktor. För att kunna lyckas med detta i vår förening där så många människor bor måste alla visa respekt och hänsyn för varandra.

Var rädd om och vårda vår förenings egendom väl. Kostnader för underhåll och reparationer betalas gemensamt av föreningens medlemmar.

Miljöpolicyn anger att föreningen skall bidra till en hållbar utveckling och sträva efter minsta möjliga miljöpåverkan. För att klara detta mål krävs att våra medlemmar bidrar genom att vara sparsamma med förbrukning av vatten och el, att källsortera avfall och att välja produkter med minsta möjliga miljöpåverkan.

Balkong och fönster
Blomlådor skall placeras på balkongräckets insida. Grillning med kol- eller gasolgrill på balkong är inte tillåten. Föreningen hänvisar till grillplatser på gårdar för undvikande av brandrisk och störningar. Piskning eller skakning av mattor på balkong eller från fönster är inte tillåten. Det är inte tillåtet att mata fåglar från fönster eller balkong.

Brandsäkerhet
Levande ljus är den vanligaste orsaken till brand i hemmet. Tänk på att placera ljus så att inget kan ta eld. Lämna inte brinnande ljus utan släck när du lämnar rummet.

Spisen är en vanlig brandorsak. Varma plattor smälter fett som kan droppa ned. Fett och olja tar lätt eld på heta plattor. Torrkokning i kastruller kan orsaka brand. Var noga med att stänga av spisen. Rengör fläkten regelbundet.

Trapphusen är din väg ut och räddningstjänstens samt ambulanssjukvårdens väg in och skall därför hållas fria från tillhörigheter. Brännbara tillhörigheter som barnvagnar och möbler kan leda till anlagd brand och farlig rökutveckling.

Förvara aldrig brandfarliga varor som lösningsmedel, bensin eller gasol i källar- eller vindsförråd.

Container
Föreningen hyr med jämna mellanrum en container där medlemmarna kan slänga grovsopor, normalt en gång varje vår. Det är inte tillåtet att kasta elektronik eller farliga ämnen såsom kemikalier i dessa.

Cyklar och mopeder
Rensning av cyklar sker med jämna mellanrum, normalt en gång varje vår. Trasiga cyklar utan avsikt att lagas skall omgående bortforslas av ägaren. Mopeder och motorcyklar är ej tillåtna på innergården.

Entréer, trapphus och gemensamma utrymmen
Cyklar, barnvagnar eller andra privata tillhörigheter får inte ställas vid entréer, i trapphus eller andra gemensamma utrymmen. Det är ur brandskyddssynpunkt och även av skötselmässiga skäl viktigt att denna regel följs.

Ställ inte upp dörrar under längre tid och se till att dörrar går i lås.

Gården
Våra gröna innergårdar uppskattas av de boende. Ta hand om dina egna tillhörigheter så att framkomligheten inte hindras och för upprätthållande av ett välskött intryck.

Städa upp efter dig och dina gäster. Gör rent efter grillning. Ställ tillbaka utemöbler som placerats om.

Matning av fåglar och andra djur i området skall undvikas på grund av stor risk för störningar, råttor och andra skadedjur.

Husdjur
Har man husdjur skall man se till att dessa inte stör eller förorenar. De får inte rastas i området. Plocka upp djurens spillning. Hundar skall vara kopplade inom föreningens område. För katter som vill vistas på balkonger gäller särskilda regler för kattsäkring av balkonger.

Motorfordon
Målsättningen är att vårt område skall vara så fritt från biltrafik som det är möjligt. Föreningen har avtal med Parkia avseende parkeringsövervakning i området.

Rökförbud
Föreningen har rökförbud i samtliga invändiga gemensamma utrymmen och vid entréer. Utanför vissa trapphusentréer har vi friskluftsintag där rökning orsakar lukt i lägenheter. Föreningen förordar även att balkongerna hålls rökfria, då det tränger in rök i omkringliggande lägenheter.

Soprummet
Endast medlemmar och andrahandshyresgäster, som föreningen godkänt, får använda soprummet.
Soprummet är öppet dygnet runt, men för att inte störa boende i de närliggande husen bör glas och metall inte slängas efter kl 22.00. Sopor ska sorteras och slängas i det kärl som är utmärkt för ändamålet, till exempel glasförpackningar i glasåtervinningen. Det får under INGA omständigheter slängas/kastas/placeras saker i soprummet som inte hör hemma där, till exempel grovsopor eller kemikalier. Föreningen betalar höga straffavgifter för icke korrekta sopor som ställs in i soprummet. Överdrivet skrymmande föremål eller förpackningar får ej heller slängas där, exempelvis kartonger som ensamma upptar väldigt stor del av kärlet. Sådana föremål slängs med fördel på sopcentralen. För grovsopor se rubriken Container.

Störningar
Alla medlemmar och hyresgäster är skyldiga att visa hänsyn och inte störa grannar med ljud, otrevligt bemötande eller hot. Ljudmässig hänsyn gäller givetvis hela dygnet men är särskilt viktig att beakta mellan kl. 22.00 – 07.00.