Skötselregler

SKÖTSEL OCH ORDNINGSREGLER FÖR MARK UPPLÅTEN MED BOSTADSRÄTT

ALLMÄNT

Det åvilar bostadsrättshavaren skötselplikt för markområde som är upplåtet med bostadsrätt. Bostadsrätthavaren skall ombesörja och bekosta skötsel av gräs-, planterings- och kommunikationsytorna inom markområdet.

Det är även bostadsrättshavarens skyldighet att tillse att staket samt vind-/insynsskydd underhålls och följer de stadgar, regler och anvisningar som föreningen antagit.

Markområde som upplåtits med bostadsrätt är markerat med grön gränslinje enligt bilagd markkarta och området är en tilläggsupplåtelse till den befintliga bostadsrättslägenheten.

FASTIGHETENS FASADER

Fastighetens fasader ansvarar föreningen för och åverkan på dessa får ej göras utan särskilt tillstånd från föreningen. Skall t ex en altan förses med tak skall ritning lämnas in till styrelsen för godkännande. Om bostadsrättshavare gör detta utan tillstånd kan styrelsen besluta att bostadsrättshavaren på sin bekostnad får riva installationen samt återställa fasaden.

STAKET OCH INSYNSSKYDD MARKPLAN

Staket får vara max 1,1 meter högt och byggas av liggande bräder eller vara en plexiglas. Bräderna skall ha en glipa på mellan 2-6 cm. Staketet får vara omålat tryckimpregnerat eller målas med vit täckande färg. Insynsskydd för att avgränsa från grannar ska se likadana ut som de befintliga insynsskydden. De ska vara cirka 180 cm breda och 200 cm höga med liggande bräder och skall byggas inom den egna tomtytan. Dessa ska vara förankrade i marken, minst 2 cm från fasaden. Ingrepp i fasaden är inte tillåtet. Dessa insynsskydd skall vara omålat tryckimpregnerat. Bygge av staket/insynsskydd skall alltid godkännas av styrelsen.

MARKIS OCH INSYNSSKYD PÅ TERASS/BALKONG

Montering av markiser ska anmälas till styrelsen. Markiser får inte fästas i fasaden, eller i räcke, tak eller bottenplatta på balkong, eftersom det är ett ingrepp i föreningens egendom. Markiser och insynsskydd ska vara enfärgade för att området ska se enhetligt ut. Rekommenderade färger är grå eller vit, på tvåvåningshusen går även svart bra.

BYGGNADER PÅ TOMT

Inga byggnader kan uppföras för minimimått från annat hus är 4 meter p.g.a. brandskyddsregler.

PARABOLER

Montering av parabol ska anmälas till föreningen. Parabol får inte fästas i fasaden, eller i räcke, tak eller bottenplatta på balkong, eftersom det är ett ingrepp i föreningens egendom. Ett annat skäl är att bevara fastighetens estetiska värde.

POOL

En vedeldad badkar/badtunna får ej installeras på tomt/mark.

MARKANLÄGGNINGAR

Skall byggas så att avrinning ej påverkas. Ej heller så att fasad skadas.