Välkommen till Brf HSB 65 Flintstenen

Denna skrift innehåller information om hur vår förening fungerar samt vad du som medlem bör känna till. Styrelsen har också tagit fram ”Trivselregler” som finns under rubriken ”Om föreningen” på hemsidan https://www.hsb.se/uppsala/brf/Flintstenen

Allmänt

Föreningen består av sammanlagt 80 lägenheter i fastigheterna på Herrhagsvägen 191-199, Citrinvägen 1 samt Citrinvägen 4-30.

Vid ingången till varje höghus finns information om hur man kan nå funktionerna förvaltare, garantifrågor samt felanmälan.

Har du frågor är du välkommen att kontakta relevant funktion eller föreningens styrelse:

Anders Nylén Ordförande Herrhagsvägen 197 Tel: 070-378 68 89

Mohammed Kekhwa Vice ordförande Citrinvägen 18

Botan Bakhtiar  Ledamot/sekreterare Herrhagsvägen 191

Sara Mohammadi, Ledamot, Herrhagsvägen 193

Styrelsen kan du även kontakta på brfflintstenen@gmail.com

Du kan vända dig till vår förvaltare Houssein Alali vid alla typer av frågor.

Han nås på telefon 018-180124, måndag till fredag 7.30-16.00, eller på e-post houssein.alali@hsb.se

hsb.se/uppsala hittar du information om HSB Uppsala och deras verksamhet.

Föreningens ordinarie årsstämma hålls vanligtvis i april, kallelse delas ut senast två veckor före stämman. På årsmötet väljs föreningens styrelse och revisorer samt eventuella motioner inkomna av medlemmar behandlas. Förslag till stämman ska lämnas in senast 31 december. Vill du påverka ditt boende är det av stor vikt att du som medlem närvarar vid årsstämman. Som medlem kan du dessutom väljas till alla förtroendeuppdrag.

Om du vill jobba med oss i styrelsen eller någon annan uppgift i föreningen kan du anmäla det till valberedningens ordförande Mohammed.Kekhwa@hotmail.com

Föreningen har tecknat en kollektiv bostadsrättsförsäkring. Det innebär att du inte behöver ha tillägg för bostadsrätt i din egen hemförsäkring.

Upptäcker du skadedjur i din lägenhet så är du skyldig att kontakta Nomor tel 077-11 22 300. Tala då om att vårt försäkringsnummer är 247906.

Din lägenhet

Inre underhåll
Du svarar själv och på egen bekostnad för det inre underhållet och de reparationer som behövs i lägenheten
. Föreningen svarar för det mesta av allt yttre underhåll samt husets installationer av vatten, värme, el och ventilation. Exakt vad som hör till det inre underhållet, alltså det som bostadsrättshavaren ansvarar för, framgår av hemsidan, ”Vem ska underhålla bostadsrätten?” under rubriken ”Boendeinformation”. Informationen finns också i stadgarna. Är du osäker på vad du själv ska bekosta kan du alltid kontakta vår förvaltare.

Gruppavtal bredband

Föreningen har ett gruppavtal med Tele2 för TV, bredband och telefoni. Betalas av föreningen.

Avfallshantering/Sophantering

Det finns två sophus på föreningens område. Det är viktigt att inte koden ges ut till obehöriga.

Källsortering
I föreningen sorterar vi tidningar, pappersförpackningar, plastförpackningar, glas, metallförpackningar, brännbart hushållsavfall, matavfall, småbatterier och ljuskällor.

Övrigt

Grovsopor, elektronik och miljöfarligt avfall kan du lämna på kommunens återvinningscentraler, den närmaste är belägen i Librobäck.

Utemiljön

Det finns stora gräsytor som man kan nyttja. Vidare finns parkbänkar, sandlåda samt en utegrill, placerad vid konstverket. Det finns även en lekplats som föreningen delar på tillsammans med Uppsala kommun samt grannföreningen Stenyxan.

Föreningen anlitar Upplands Boservice AB för all typ av fastighetsskötsel.

Parkeringsplatser
Föreningen har ett 50-tal parkeringsplatser. Samtliga har motorvärmaruttag. P-platsen kostar 350:- per månad, ingen avgift för den el som går åt. Kölistor finns upprättade och ansökan om parkeringsplats görs till förvaltaren.

Parkeringsbevakning
Parkering är endast tillåtet på angivna platser och av medlemmar som har parkeringstillstånd. Bevakningsföretaget Parkia kontrollerar området och har rätt att bötfälla felparkerade bilar. Parkering för i- och urlastning är dock alltid tillåtet.

Föreningen har ett avtal med Upplands Boservice AB för både fastighets- och trädgårdsskötsel och reparationer. När du upptäcker att något i fastigheten är trasigt, skadat eller behöver åtgärdas meddela någon i styrelsen som i sin tur tar kontakt med Upplands Boservice. Som lägenhetsinnehavare kan du anlita Boservice för tjänster som rör inre underhåll men den kostnaden står du själv för.

Redskapsförråd

För boende på bottenplan finns möjlighet att kvittera ut en nyckel till föreningens gemensamma redskapsförråd.

Boende på Herrhagsvägen 191-199 kontakta Anders och på Citrinvägen 1 samt 4-30 kontakta Mohammed för kvittering av nyckel. Redskapsförrådet finner du utanför Citrinvägen 28.

Med vänliga hälsningar

Styrelsen Brf HSB 65 Flintstenen