Trivselregler

Trivselregler för brf 92 Kroneken

Felanmälan
Felanmälan inom områden som föreningen ansvarar för ska gå genom styrelsen. Är Du osäker kontaktar Du någon i styrelsen. Se kontaktuppgifter på anslagstavlan i entrén.

Gården
Använd gärna föreningens grillar och utemöbler, men kom ihåg att göra rent grillen efter Er. Det är inte att tillåtet grilla på balkongen eller uteplats, oavsett typ av grill.

Rökning
Från och med 1-Juli-2019 gäller en ny lagstiftning som förbjuder rökning vid allmänna lekplatser och entréer.

Parkering
Det är tillåtet att köra in på gården för i- och urlastning. Det är dock inte tillåtet att parkera bilen på gården.

Soprummet
Observera att skrymmande sopor, som t.ex. emballage eller uttjänta möbler, inte får kastas i soprummet, utan ägaren måste själv transportera avfallet till en återvinningscentral. Det gemensamma soprummet är till för hushållsavfall. Felsorterade sopor medför ökade kostnader för föreningen (för oss alla).

Cyklar
Cykelförråden är endast avsedda för cyklar, cykelkärror och sparkcyklar. Mopeder måste ställas utanför. Cykelförråden får heller inte användas som förvaring av annat skrymmande.

Trapphusen
Av brandsäkerhetsskäl är det förbjudet att förvara föremål i trapphusen. Vid brand kan de förvärra situationen genom att själva börja brinna eller genom att stå i vägen för människor vid både utrymning och släckningsarbete. I en rökfylld trappuppgång kan saker som soppåsar, paraplyer, barnvagnar m.m. bli en livsfara.

Men även för städpersonalens skull ska vi inte använda trapphusen som lokal för lagring av saker och ting.

Tvättstugorna

En bokad tid är en bokad tid. Om Du vill tvätta fast den som bokat tiden inte har dykt upp får Du bara ta över tvättstugan efter att ha kontaktat vederbörande.

Allmänt

·         För allas trivsel undanbedes hög musik och liknande efter kl. 22.

Ska Du ha fest, sätt upp en lapp i trapphuset, prata med Dina grannar eller bjud in dem!

·         Har Du katt och önskar näta in Din uteplats måste Du först prata med styrelsen.

·         Vill Du odla i pallkragar? Kontakta styrelsen för odlingskontrakt!

·         Kasta Din oönskade post (reklam, Uppsalatidningen etc.) i pappersåtervinningen direkt. Lägg den inte på postfacksskåpet. Det ingår inte i städfirmans uppgifter att gå till pappersinsamlingen med vår post.