Om föreningen

Fastigheten Kungsängen 4:3 ägs av HSB Bostadsrättsförening Sjuan. Det är en ekonomisk förening vars huvudändamål är att upplåta bostäder och lokaler med bostadsrätt till sina medlemmar. Juridiskt är det en ekonomisk förening där alla bostadsrättsinnehavare äger en andel. Formen är "oäkta förening", läs mer om vad det innebär på sidan med samma namn (se menyalternativen).

Fördelarna med att bo i bostadsrätt är många. När man själv har möjlighet att påverka sitt boende ökar trivseln. Tillsammans bestämmer medlemmarna hur ekonomi och underhåll ska skötas och hur de gemensamma utrymmena ska användas.

Med nyttjanderätten till lägenheten följer både rättigheter och skyldigheter. Ansvarsfördelningen mellan dig och föreningen är reglerad i stadgarna och Bostadsrättslagen. Stadgarna hittar du under "Boendeinformation".

När du köper en bostadsrätt måste du söka medlemskap i bostadsrättsföreningen. Bostadsrättsföreningen är en demokratiskt uppbyggd organisation, där föreningens högsta beslutande organ är föreningsstämman (årsmötet). På stämman har varje bostadsrätt en röst.

Föreningsstämman hålls som regel i under våren. Kallelse till stämman lämnas i medlemmarnas brevlåda 2–4 veckor före årsmötet. Årsmötet utser bostadsrättsföreningens styrelse, revisorer och valberedning. Styrelsen ansvarar för förvaltningen av bostadsrättsföreningen bl a ekonomi, underhåll, fastighetsskötsel, budget och bokslut. Styrelsen sammanträder ungefär en gång per månad.

Fastighetsbeteckningen är Kungsängen 4:3.

Organisationsnummer 717600-4906.