Oäkta förening

HSB Brf Sjuan är ett s k oäkta bostadsföretag ("oäkta förening") pga att mer än 40 % av intäkterna kommer från lokaler.

Föreningen tillåter juridiska personer som medlemmar för lokaler, däremot inte för lägenheter.

En oäkta förening har andra beskattningsregler:

1. Man får inget uppskov med reavinstskatten i samband med att bostadsrätten säljs.
  2. Föreningen beskattas som näringsverksamhet vilket innebär att både föreningen och bostadsrättshavaren beskattas högre än i en äkta förening.
  3. Vid en försäljning beskattas hela den eventuella vinsten till skillnad vid en bostadsrätt i en äkta föreningen där endast två tredjedelar beskattas.
  4. Om månadsavgiften för en bostadsrätt i en oäkta förening bedöms ligga under lägenhetens bruksvärde betraktas mellanskillnaden som en beskattningsbar bostadsförmån.