Elbilsladdning

Laddning av Elbil eller Laddhybridbil ska göras från en laddbox som den boende själv får bekosta installationen av. Föreningen har tagit fram en lista med installationskrav som ska uppfyllas för att en installation ska få utföras.

OBS!! Laddning från motorvärmaruttagen får inte under några omständigheter ske.

Installationskrav Laddboxar

• Installationen får bara göras av auktoriserad elinstallatör.
  • Laddboxen ska matas med trefas.
  • Matning ska dras från en elmätare för lastbalansering av lägenheten.
  • Elmätaren för lastbalansering av laddboxen ska monteras vid huvudbrytaren för lägenheten, elmätaren ska matas från huvudbrytaren. Huvudbrytaren sitter i fasadmätarskåpet som finns i ytterväggen på förrådet.
  • Kabeldragning från den nya elmätaren ska dras rakt ner till golv på insida av förrådet och där borras ner genom betonggolvet och ut i marken.
  • Kabeldragning ska göras under befintlig plattsättning där så är möjligt.
  • Kabeldragning i mark till laddboxen ska ske i 50 mm slang med slät insida.
  • Slang ska grävas ner minst 350 mm i marken.
  • Ett nytt markfundament med betongfot och galvat stålrör ska grävas ner och monteras på kortsida av parkeringsplatsen i närheten av befintlig stolpe med motorvärmaruttag.
  • På det nya galvade stålröret monteras ett stolpfäste för laddboxar avsett för matning av elkabel inuti det galvade stålröret.
  • På stolpfästet monteras laddboxen enligt laddboxens montageanvisning.
  • Plattor som har plockats upp för kabeldragningens skull ska återställas till tidigare utseende på plattsättningen.
  • Ingen kabeldragning får göras på yttervägg av förråd eller bostadshus.
  • Inga infästningar av markfundament eller annat får göras i yttervägg på förråd eller bostadshus

Om dessa installationskrav inte är uppfyllda kommer den boende bli tvungen att åtgärda det som är fel och återställa eventuell åverkan på sådant som faller under föreningens ansvar.