Föreningsstämma

Föreningsstämman är föreningens högsta beslutande organ. Där får alla medlemmar vara med och fatta de stora besluten och välja funktionärer.

I början av varje år hålls en ordinarie föreningsstämma då styrelsens årsredovisning för föregående räkenskapsår granskas och styrelsemedlemmar samt revisorer väljs. Vid stämman har varje lägenhetsinnehavare en röst. Om en lägenhet innehas av två eller flera kan endast en rösta vid stämman. Gå på föreningsstämman - det är din chans att vara med och påverka hur föreningen förvaltas och sköts. Vill du ha ett visst ärende behandlat på föreningsstämman skall en skriftlig motion lämnas till styrelsen före mars månads utgång.

Så här skriver du en motion:

1. Skriv en rubrik som kortfattat beskriver vad ärendet handlar om.
  2. Skriv vad ärendet handlar om.
  3. Avsluta motionen med att själv föreslå ett beslut som du tycker att föreningsstämman ska ta.
  4. Skriv under dokumentet med ditt namn.