HSB 81 Västgötaresan - Ett boende i natursköna Lunsen

Namnet Västgötaresan kommer från den resa som Carl von Linné gjorde till Västergötland år 1746. Reseskildringen i original finns i London men den går att få tag på i nytryck. Bostadsrättsföreningen ligger i Danmarks kommundel i Uppsala kommun och tillhör Danmarks församling.

BRF Västgötaresan bildades den 30 mars 1987 och överlämnades från HSB den 16 maj 1991. I början av 1988 påbörjades byggandet av Sävja etapp 1 i en del av skogsområdet Lunsen, beläget söder om Uppsala vid gamla riksvägen till Stockholm. Västgötaresan som tillhör etapp nummer 2 byggdes åren därpå.

Fastigheterna Sävja 1:83 Kinnekulle, och Sävja 1:84 Hunneberg med tillhörande mark och byggnader ägs av BRF Västgötaresan. Bostadsrättföreningen är en ekonomisk förening där alla bostadsrättshavare äger en andel. Som bostadsrättshavare äger du rätten att bo i en lägenhet i någon av fastigheterna, men inte själva fastigheterna.

Föreningen är en demokratiskt uppbyggd organisation. Föreningens högsta beslutande organ är föreningsstämman (årsmötet). Vid omröstning har varje bostadsrätt en röst. Verksamhetsåret börjar den 1:a januari och slutar den 31:a december. Föreningsstämman hålls i maj. Kallelse till stämman ska vara medlemmarna tillhanda senast två veckor före den ordinarie stämman och senast en vecka före en extrastämma. Alla medlemmar har rätt att ta upp en eller flera frågor på stämman genom att lämna in en motion. Enligt föreningens stadgar ska motioner vara styrelsen tillhanda senast den 31 januari. Stämman väljer föreningens styrelse, vilken ansvarar för föreningens verksamhet.

Som medlem har du möjlighet att påverka beslut genom att närvara på årsmötet och extrastämmor.