Om Föreningen

Bostadsrättsföreningen Rud i Karlstad HSB Bostadsrättsförning Rud i Karlstad är beläget i kuperat och naturskönt område ca 4 kilometer norr om stadens centrum och med bra cykelbanor och bussförbindelser. Föreningen är en av de största i Sverige och omfattar 33st hus med totalt 872 lägenheter uppdelat på 196st 1 rok, 192st 2 rok, 444st 3 rok, 34st 4 rok och 6st 5 rok. Husen är fördelade på 8st höghus (8 våningar) 18 st. 3-våningshus samt 7st. 2-våningshus.

Föreningen har under åren 2006-2009 genomgått en omfattande renovering.

Hela projektet omfattar 872 lägenheter med badrum, duschrum och separata toaletter samt stammar och ledningar.

Badrummen har försetts med kakel och klinker, nya vattenbesparande toaletter och vattenarmaturer, nya tvättställ och nya badrumsskåp med belysning. I de nedsänkta taken har monterats spotlights.

Köken har fått nya vattenbesparande armaturer, som också är förberedda för diskmaskin. Alliansfläktar har installerats över spis. Nya elcentraler med jordfelsbrytare i lägenheter, tvättstugor och allmänna utrymmen.

Från hösten 2013 till sommaren 2014 har utbyggnad och inglasning av balkonger skett till samtliga lägenheter.